تحقق یک هدف ملی با راه اندازی پنجره خدمات دولت هوشمند

تحقق یک هدف ملی با راه اندازی پنجره خدمات دولت هوشمند

دانلود فایل: دانلود فایل: دولت الکترونیکی به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد می تواند فساد را بطور جدی ریشه کن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند؛ این مساله از اصلی ترین مباحثی بوده که وزارت ارتباطات از اولین روزهای دولت سیزدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است.



به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دولت الکترونیکی به مفهوم مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاع رسانی، راه اندازی مرکز داده و یا خرید تجهیزات گرانقیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل پذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد؛ بدین سبب دولت سیزدهم در امتداد ارائه خدمات دولت بصورت هوشمند قدمهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل نموده است.

درواقع دولت هوشمند از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم محسوب و به خدمتی هوشمند گفته می شود که بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند ماه زودتر از مهلت قانونی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی نمود و با شروع پاییز سال ۱۴۰۱ دستگاهها و سازمان های زیادی به این پنجره متصل و خدمات خودرا از این طریق ارائه کردند، به شکلی که طبق آخرین آمار به دست آمده ۱۸۵۰ خدمت و ۲۰۰۰ مجوز بوسیله این پنجره به آحاد جامعه ارائه شده است.

بیشتر بخوانید
تاملی بر یک آرزوی دیرینه؛ پنجره ای که منجر به هوشمندی دولت شد

به طور مثال سازمان تامین اجتماعی یکی از دستگاه هایی بود که زودتر از مهلت قانونی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد، این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شد که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خودرا برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند.

همچنین سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی بطور خاص نیازمند دریافت خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد، متقاضیان بصورت یکپارچه و با یک دفعه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند. تعدادی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی را می توان فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخ گویی به شکایات مردمی نام برد.

بنابراین به سبب اهمیت این مساله در پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید شده است دستگاه هایی اجرائی خدمات خودرا تا انتهای سال اول برنامه بصورت بر خط، امن و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خودرا برای ۵۰ درصد جمعیت مشمول و ۱۰۰درصد اشخاص حقوقی بوسیله پنجره ملی ملی خدمات دولت هوشمند بصورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری ارائه نمایند.

در همین رابطه خردادماه سال جاری طبق آخرین اعلام مسئولان بیش از ۹۵ درصد دستگاهها متصل و قریب به ۵۰ درصد خدمات خودشان را از این طریق ارائه می کنند و با وجود این که بیش از ۱۸ ماه از شروع به کار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می گذرد، این سامانه توانست ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان های دولتی و دستگاه های اجرائی را با یک دفعه احراز هویت برای اقشار مختلف مردم فراهم کند؛ بطوریکه آمارهای واصله تا پایان ماه تیر نشان می دهد، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است.

گفتنی است تعداد روند اتصال دانشگاه های ذیل وزارت علوم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم با توجه به این که گفته شده نسبت به مدت قبل میزان مطلوبی نبود، سرعت گرفته است و تا حالا حدود ۱۴۰ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی دولتی و غیر دولتی و سازمان های تابعه ذیل وزارت علوم، ۱۳۵ دستگاه، ۳۷ شهرداری و ۱۰ بانک به این پنجره متصل شده اند.




1402/05/28
12:39:58
5.0 / 5
267
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , الكترونیك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل