نگاهی به تازه های نشر جهاددانشگاهی واحد اصفهان

نگاهی به تازه های نشر جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به گزارش دانلود فایل، اصفهان هم زمان با هفته کتاب و کتابخوانی، چهار کتاب از تازه های انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان در حوزه های روان شناسی، تاریخ، زمین شناسی و رسانه، راهی بازار کتاب شدند.



انتشار این چهار جلد کتاب که به لحاظ محتوایی و علمی دربردارنده‌ی یافته هایی نو و شایان تأمل هستند، به شکلی رونمایی از هویت بصری جدید در نشر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان هم بشمار می رود چونکه این نشر طی دو سال گذشته به منظور ارتقای کیفی کتاب ها در ابعاد متخلف ازجمله محتوای علمی، هویت بصری، ویرایش، صفحه آرایی و طراحی جلد، تلاشی وافر داشته است. پیشتر هم هویت بصری کتاب های این نشر را تغییر یافته بود، اما حالا و هم زمان با هفته کتاب و کتاب خوانی و مقارن با چاپ کتاب های تازه‌ی انتشارات جهاددانشگاهی اصفهان، بار دیگر در هویت بصری آثار تجدیدنظر شد و این نگاه نو که روندی رو به جلو دارد با هدف ارتقای کیفی آثار صورت گرفت.

کتاب های «روان شناسی، آموزش و توان بخشی افراد نابینا و کم بینا»، «گزیده اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان»، «سنگ شناسی دگرگونی با نگرشی بر سنگ های دگرگونی ایران زمین» و «شفافیت نظام رسانه ای»، در هفته کتابخوانی و همسو با اهداف نشر جهاددانشگاهی اصفهان راهی بازار کتاب شدند. باآنکه هفته کتاب فرصتی در خور اعتنا به منظور انتشار این چهار اثر با رویکری نو در هویت بصری و همینطور سایر جنبه های موردنظر بوده است، اما این مسیر با هدف بهبود آثار منتشره از جانب انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان همچنان تداوم خواهد یافت.



تحقیقی نو برای خدمت به جامعه نابینا و کم بینا

نخستین کتاب که در این گزارش به آن پرداخته می شود «روان شناسی، آموزش و توان بخشی افراد نابینا و کم بینا» است که از جانب انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان به بازار فرهنگی کشور آمد.

این پژوهش اثری از محمد عاشوری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است که گفتگو با ایسنا در مورد محتوای کتاب و این که پژوهش حاضر مقرر است چه کمکی به جامعه ما کند، چنین توضیح داد که مبحث اصلی کتابش در ارتباط با مباحث روان شناسی، آموزش و مساله مهم توان بخشیِ کودکان و نوجوانان و بزرگسالان نابینا و کم بیناست.

او تاکید کرد: مشکلات و صدمه ها در حوزه های نابینایی و کم بینایی بسیار متفاوت می باشد و دامنه و دسته های گسترده ای را شامل می شود. برای نمونه، افرادی هم که نابینا نیستند و صرفا از عینک استفاده می نمایند در شمار این گروه ها قرار می گیرند.

او افزود: بنابراین، کتاب «روان شناسی، آموزش و توان بخشی افراد نابینا و کم بینا» برای همه گروههای مورد اشاره در سنین مختلف و افرادی که با آنها در ارتباط اند مفید و کاربردی و بدون تردید متناسب با نیاز جامعه است. البته مشکلات بینایی اغلب ابعاد بزرگسالی دارد. اهمیت این مباحث مخصوصاً از آنجا نشئت می گیرد که میتوان از ۸۰ درصد بیماریها و صدمه های در رابطه با بینایی پیشگیری یا آنها را درمان کرد که در کتاب حاضر تبیین شده است.

به گفته این متخصص صدمه های چشمی: میزان شیوع کم بینایی یا نابینایی در کودکانِ «مدرسه رو» یا شش تا ۲۱ ساله ها چهارصدم درصد، یعنی چهار نفر از ۱۰هزار نفر است. به این جهت، کتاب برای این جمعیت که با مشکلات بینایی روبه رو هستند و در بعضی کشورها حتی از این تعداد هم فراتر می روند، کاربرد دارد.

عاشوری اضافه کرد: همینطور فردی که مشکل بینایی دارد و با عینک اصلاح می شود، از تجربه زیسته خاص خودش برخوردارست که در کتاب آمده است. برای مثال، اگر این شخص موقع رانندگی عینکش را به همراه نداشته باشد، چه رخ می دهد؟ بنابراین، کاربردهای کتاب بسیار فراوان است.

این روان شناس درمورد بخش های این کتاب هم توضیح داد: اثر حاضر دارای پنج بخش و ۱۹ فصل است. پنج پخش عبارت اند از: بخش اول یکم، مبانی کم بینایی و نابینایی (تعریف و طبقه بندی صدمه بینایی، فیزیولوژی چشم، ارزیابی و علل)؛ بخش دوم، روان شناسی افراد نابینا و کم بینا (ویژگی های شناختی، هیجانی، رفتاری، زبانی، شخصیتی و اجتماعی)؛ بخش سوم، رویکرد های آموزشی (تاریخچه و طرح جهانی آموزش، برنامه درسی و آموزش فراگیر، آموزش بریل، جهت یابی و حرکت، دانش آموزان در کلاس درس)؛ بخش چهارم توان بخشی افراد کم بینا و نابینا (توان بخشی و توانایی بینایی، توان بخشی و کاردرمانی بینایی، فناوری های کمکی برای توان بخشی)؛ و بخش پنجم، خانواده، جامعه و افراد کم بینا و نابینا (همکاری مشترک با خانواده ها، نقش خانواده و شبکه های حمایتی، انتقال از مدرسه به دانشگاه، دوران بزرگسالی، کارآفرینی و اشتغال و سال خوردگی).

نویسنده کتاب «روان شناسی، آموزش و توان بخشی افراد نابینا و کم بینا» در رابطه با مزیت این کتاب هم این گونه اشاره کرد: اثر کنونی مباحث حوزه بینایی را از روز تولد تا واپسین دم زندگی هر انسانی را با تکیه بر نابینایی و کم بینایی بررسی می کند. پژوهنده تاکید کرد: نباید از یاد برد که مشکلات بینایی غیر از این موارد است و کتاب آنها را هم شامل می شود. در واقع، کتابی در این زمینه نداریم که روان شناسی، آموزش و توان بخشی را از بدو انعقاد نطفه تا واپسین لحظه حیات برای گروههای موردبحث واکاوی کند و این مهم ترین امتیازش در مقابل دیگر آثار است.

پژوهشگر دانشگاه اصفهان در تبیین این سؤال که مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند، چنین اظهار داشت: این کتاب منبع درسی ارزشمندی برای دانشجویان رشته های روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی است. بعلاوه برای دانشجویان علوم تربیتی که دو واحد را با این عنوان باید بگذرانند، سودمند و بخشی از کتاب جواب گوی نیازشان است. همینطور برای دانشگاه فرهنگیان یا محصلان رشته های علوم تربیتی، مشاوره و آموزش ابتدایی به کار می آید. و سرفصل های درسی شان را در بر می گیرد. به بیانی دیگر، این کتاب برای دروس بینایی در رشته های مختلف محتوای کاملی دارد. به صورت کلی، برای دانشجویان و استادان رشته های روان شناسی، کودکان استثنایی، علوم تربیتی، مشاوره، توان بخشی، بینایی سنجی، مددکاری و سایر شاخه های وابسته فایده ها دارد. همینطور برای همه گروههای سنی که مشکلات بینایی دارند و افرادی که با آنها زندگی می کنند، آموزه های شایسته ای دارد. به این جهت، کتاب نگاهی فراگیر و جامع محور دارد.

عاشوری اشاره کرد: خلقت الهی همواره در بهترین شکل ممکن به انجام می رسد و مصداق آیه «لَقَد خَلَقنَا الإِنسان َ فِی أَحسَن ِ تَقوِیم» است. با نگرش انسانی به افراد کم بینا یا نابینا و هر صدمه بینایی ابتدا در می یابیم که همه آنها به عبارتی انسان یا برترین مخلوق هستی هستند و شایسته برخورداری از حقوق ها و ارزش های انسانی، پس باید شرایطی فراهم گردد که افراد از تمام ظرفیت بالقوه وجودی خویش بهره گیرند. درست است که در این زمینه بحث افراد دارای صدمه بینایی مشکلاتی دارند. ولی بحث، بحث تفاوت هاست که خیلی زیاد نیست. اما تفاوت های بسیار مهمی وجود دارد که بخش مهم تر بحث شباهت های افراد است. بنابراین، خوب است بدانیم و توجه داشته باشیم یا به عبارتی دیگر همه متخصصان آگاه و لایق، معلم های توانا و متعهد و صبور و مهربان بدانند که نظام خلقت الهی بر مبنای تفاوت های فردی و ارزش های انسانی استوار است. در همین خصوص در سوره نوح هم مضامینی یافتنی است که در ارتباط با تفاوت های فردی می شود.



پژوهش در اسناد نو با مبحث انتخابات مجلس در اصفهان

دومین کتابی که به تلاش انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان در این هفته انتشار یافت، کتاب «گزیده اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان» نوشته‌ی محمد افقری است.

محمد افقری در گفتگو با ایسنا ضمن تاکید بر این که این اثر با مشارکت مرتضی نورائی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، فراهم آمده، توضیح داد: این پژوهش در واقع برون داد دوره پسادکتری اش است که بدون نظارت علمی و راهنمایی استادش، نورائی، سرانجامی نداشت.

افقری در تشریح خود در رابطه با محتوای کتاب اظهار داشت: مبحث پایان نامه دکترای من در مورد انتخابات اصفهان در مجلس شورای ملی بود. در راه آن پژوهش با دامنه وسیعی از اسناد نو و منتشرناشده روبه رو شدم که نمی شد در همان پایان نامه روی آنها کار کرد. بنابراین، جهت بررسی این حجم وسیع از اسناد در حوزه انتخابیه مجلس در اصفهان آنرا به صورت پیشنهادیه ای به معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان و به منظور پذیرفته شدن در دوره پسادکتری عرضه کردم که قبول و حاصلش کتاب کنونی شد.

نگارنده کتاب «گزیده اسناد انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان» با اشاره به این مساله که این کتاب برای محققان تاریخ مجلس به صورت عام و اصفهان شناسان به صورت خاص پُرفایده است، افزود: بدنه اصلی کتاب حاوی متن استنساخ و تصحیح شده مجموعه ای از اسناد تاریخی است که در رابطه با انتخابات مجلس شورای ملی در اصفهان قرار دارد و سالهای ۱۲۸۸ تا ۱۳۵۴ شمسی، یعنی از دوره قاجار تا آستانه انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ را در بر می گیرد.

این تاریخ نگار حوزه مجلس افزود: متأسفانه بخشی از اسناد مربوطه در گذر زمانه به شکلی صدمه دیده بودند که امکان تصحیح آنها وجود نداشت. دسته ای از اسناد هم به سبب تکراری بودن و وجود نمونه های مشابهشان نادیده گرفته شدند تا حجم کتاب هم از حدی خاص فراتر نرود. اما آن چه مهم بود بررسی اسناد اصلی در مبحث و بازه مدنظر محسوب می شد که عبارت اند از: صورت مجلس های انجمن نظار انتخابات، عرایض و شکایات مردمی، تلگراف های اعتراضی یا حمایت آمیز احزاب و جریان های سیاسی، اسناد و دعاوی کاندیداهای شکست خورده در خصوص سوءجریان انتخابات و مدارک دال بر تخلف یا تقلب احتمالی در انتخابات.

این پژوهشگر تاریخ معاصر در رابطه با بخش های جدید ترین کتابش این گونه تشریح کرد: به لحاظ ساختاری، کتاب یک مقدمه و ۲۴ بخش دارد. گفتنی ست که در آغاز هر دوره برای بهره مندی بهتر خوانندگان اثر، شرحی مختصر از حال وهوا و اوضاع سیاسی کشور، روند برگزاری انتخابات مجلس در اصفهان و چکیده ای از اهمیت محتوای اسناد هر دوره از انتخابات مجلس آمده است.

افقری اضافه کرد: مطالعه این بخش می تواند دیدی کلی از محیط حاکم بر انتخابات مجلس در هر دوره به خواننده عرضه نماید. همینطور در مورد مباحثی که میتوان از این اسناد استخراج کرد در مقدمه و به صورت مبسوط آمده است. بااین حال، بازبینی در همین اسناد می تواند دانسته های موجود از تاریخ اصفهان را بسط بدهد و زوایای جدیدی از جامعه شناسی سیاسی این شهر را مشکوف نماید. برای نمونه، میتوان به حضور رجال و معاریف شهر در مقام اعضای انجمن نظار و مسؤلان برگزارکننده انتخابات در هر دوره اشاره نمود که به تواتر در بین سندها دیده می شود. یا عضویت در انجمن نظار انتخابات جایگاهی حیاتی در اداره شهر که خاصه بر مشارکت سیاسی مردم و سازوکار انتخاب نمایندگان اصفهان نظارت داشت. بعلاوه نقش مهمی که گاه حتی در زندگی نامه های موجود از شخصیت های موردبحث مغفول واقع شده است، اهمیت دارد. همینطور باید در نظر داشت که این شخصیت ها از طبقات شش گانه اجتماعی، یعنی روحانیون، اعیان، ملاکان، تاجر ها، بازاری ها و کشاورزان بودند.

به گفته این دانش آموخته دوره پسادکتری، کتاب های اسنادی به طور عمده آثاری مرجع محسوب می شوند. این دسته از کتاب ها به محققان کمک می کنند تا بدون سروکارداشتن با فرآیند زمان بر سندپژوهی به متن اسناد تاریخی دسترسی داشته باشند. در واقع این کتاب، پژوهشی است که مسیر تحقیقات تاریخی را برای پژوهندگان دیگر هموار می کند. از آنجائیکه متن اسناد بی واسطه روایتگر تاریخ و به دور از سوگیری خاصی هستند، این امکان را در اختیار محقق یا مخاطب قرار می دهند که از اسناد به مثابه منبعی تاریخی برداشتی تازه داشته باشد. در کل، متناسب با دامنه زمانی مورد اشاره، این کتاب می تواند مورداستفاده تاریخ پژوهان و اصفهان شناس ها و محققان تاریخ مجلس باشد.



بررسی سنگ های دگرگونی ایران زمین از منظری نو

سومین کتاب از تازه های نشر جهاد دانشگاهی اصفهان، اثر سیدمحسن طباطبایی منش، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است که در کتاب خود با عنوان «سنگ شناسی دگرگونی با نگرشی بر سنگ های دگرگونی ایران زمین» به یکی از مباحث مهم زمین شناسی نظر دارد.

طباطبایی منش در گفتگو با ایسنا در رابطه با محتوای کتاب خود اظهار داشت: پژوهش حاضر در مورد شناخت سنگ های دگرگونی، ساختارشان و نحوه تشکیل آنها با مثال های متنوع از سنگ های دگرگونی ایران است. در واقع، از محسنات این اثر عرضه مباحث نظری در رابطه با سنگ های دگرگونی با معرفی مصادیق آنها از سنگ های دگرگونی ایران شمرده می شود. پیشتر در هیچ تحقیقی این دو مبحث در کنار هم مورد تأمل قرار نگرفته بود.

او در رابطه با بخش های متعدد این کتاب، اضافه کرد: در این مطالعه ابتدا به مفاهیم و تعاریف کلی پرداخته شده و سپس ساختار و فابریک در دگرگونی مورد واکاوی قرار گرفته است. محیط های دگرگونی، سنگ نگاری و انواع دگرگونی ها مضمون بخش سوم به شمار می آید. در پایان هم به مباحث ژنز یا نحوه تشکیل آنها پرداخته شده است. به قول این سنگ شناس کسانی که در حوزه های زمین شناسی، مهندسی معدن، جغرافیای طبیعی فعال اند، مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

نویسنده کتاب «سنگ شناسی دگرگونی با نگرشی بر سنگ های دگرگونی ایران زمین» اشاره کرد: این کتاب به غیراز جنبه نظری در بُعد کاربردی هم بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین، چنان که طباطبایی منش بیان کرد این کتاب برای زمین شناسان و سنگ شناس ها، متخصصان ژئوشیمی، کانی شناس ها و مهندسان معادن می تواند از نظر عملی مورد اعتنا قرار بگیرد.



دستاوردی نو و کارآمد در زمینه مدیریت رسانه ای ایران

چهارمین اثر از تازه های نشر جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، «شفافیت نظام رسانه ای» به شمار می آید که در این هفته به بازار کتاب آمد.

عباس زمانی، یکی از مؤلفان این کتاب، در گفتگو با ایسنا توضیح داد که مساله و دغدغه اصلی در این پژوهش طراحی الگویی مفید و کاربردی در حوزه شفافیت رسانه ای است با این امید که این الگو در زمینه رسانه کشورمان مورد استفاده قرار گیرد. خاصه آنکه در دنیای امروز و در زمینه رسانه با چالش هایی روبه رو هستیم و اهمیت دنیای رسانه بر کسی پوشده نیست.

این نویسنده در باره بخش های متعدد کتاب خود هم این گونه توضیح داد: در بخش نخست، مفاهیم و تعاریف گوناگونی که در حوزه شفافیت رسانه، چه در ایران و چه در جهان، وجود دارد، تبیین شده است. در مرحله بعد، دسته بندی انواع شفافیت رسانه ای به صورت خاص در ایران واکاوی شده و جایگاه مبحث اصلی بحث در نظام حقوقی هم موردبحث قرار گرفته. در قسمت سوم این کتاب با نگاهی نو و از منظر درون سازمانی و برون سازمانی، شفافیت رسانه ای تعریف و مشخص شده که اصلاً شفافیت چه جایگاهی در رسانه های جمعی دارد. در فصل آخر هم الگوی مدنظر پژوهشگر این اثر در حوزه شفافیت رسانه ای که در ایران کارآمد باشد، آمده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: «شفافیت نظام رسانه ای» که به قول نگارنده اش بر مبنای آخرین پیگیری ها هیچ نمونه مشابه در زمینه رسانه و سواد رسانه ای کشور ندارد، می تواند مورد رجوع دو دسته مخاطب باشد. گروه اول، مخاطبان دانشگاهی و فرهیخته جامعه در حوزه های متنوع ارتباطات، جامعه شناسی، حقوق و... هستند که بیشتر از دید نظری این کتاب برایشان سودمند خواهد بود. اما دسته دوم که یافته ها و تأملات کتاب در عمل برایشان کاربردی خواهد بود، مدیران و مسؤلان رسانه، بخصوص فعالان حوزه سیاستگذاری کلان کشور هستند. چونکه باتوجه به الگوی تبیین شده در پژوهش کنونی که زمینه عوامل مداخله گر و شرایط راهبردی را به همراه نتایج و پیامدهایشان در نظر دارد، می تواند در حوزه رسانه و مدیریت تاثیر ویژه ای داشته باشد.

زمانی اشاره کرد: به بیانی دیگر، بنا بر سخنان زمانی اگر این اصول در مرحله عمل به درستی اجرا شوند بر اعتماد مردم نسبت به رسانه های متعدد افزوده خواهد شد. باتوجه به اهمیت جلب اعتماد و مشارکت عمومی در ارتقای سرمایه اجتماعی میتوان به اهمیت وافر این مساله پی برد. در واقع، میتوان پیش بینی نمود که با کاربرد این الگو، مردم در یک فرآیند از حاکمیت به حکمرانی و از عرصه حکمرانی به حکم روایی برسند. این بدان معناست که مردم در زمینه رسانه و در کنار مسؤلان این حوزه جایگاهی خواهند یافت؛ جایگاهی که بر مبنای آن صرفا افرادی منفعل و ناآگاه نیستند و توانایی نظردهی و تأثیرگذاری سازنده خواهند داشت.

محقق اثر موردبحث امیدوار است که به دوراز هرگونه تعصب و با هدف تحولی نافع در مدیریت رسانه ای کشور این کتاب مورد عنایت و استفاده قرار گیرد.

گفتنی است این کتاب با همکاری فائزه تقی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، به رشته تحریر درآمده است.





منبع:

1402/09/07
11:47:43
5.0 / 5
286
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل