ساخت شبیه سازی كه صنعت آموزش دریانوردی كشور را متحول می كند

ساخت شبیه سازی كه صنعت آموزش دریانوردی كشور را متحول می كند

دانلود فایل: محققان یكی از شركتهای دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت ˮشبیه ساز پل فرماندهی كشتیˮ شدند.


خلیل پناهی، مدیر عامل این شركت دانش بنیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه "شبیه ساز پل فرماندهی كشتی" بعنوان یك محصول "های تك" شناخته می شود، اضافه كرد: این محصول در بالا بردن كیفیت و سطح مهارت آموزشی دریانوردان استفاده شده و آموزش آن جزو الزامات سازمان بنادر و دریانوردی است.
پناهی در ادامه خاطرنشان كرد: شبیه ساز پل فرماندهی كشتی می تواند در كلاس های متفاوتی عرضه شود و از سطح هنرستان های علوم دریایی تا بالاترین سطوح آموزش ناوبری مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر عامل این شركت دانش بنیان اظهار داشت: این سیمولاتور حتی با دارا بودن قابلیت نصب در فضایی از كشتی ها با عرضه شبیه سازی عملیات برای افسران كشتی توان مهارتی آن ها را در شرایط جوی متفاوت بالا می برد.
وی بیان كرد: هنرستان های علوم دریایی كشور با استفاده از این محصول توان تربیت دریانوردان ماهر از همان پایه را دارند.
پناهی با اشاره به این كه انگیزه شروع این پروژه به زمان اوج تحریم ها و مشكلات عرضه پشتیبانی از جانب كشور سازنده بر می گردد، خاطرنشان كرد: با راه اندازی خط تولید این محصول صنعت دریانوردی كشور می تواند با قیمتی بسیار مناسب تر از نمونه خارجی از آن بهره مند شود.
وی اضافه كرد: تمامی سرویس های نصب و راه اندازی، آموزشی، رفع ایراد خرابی و تعمیرات با استفاده از نیروهای متخصص كشور قابل عرضه بوده و نیازی به پشتیبانی شركت های خارجی نیست.
حبیب توكلی، از محققان این طرح هم با بیان این كه هم اكنون سه كشور روسیه، هلند و نروژ توان تولید این محصول را دارند، به ایسنا اظهار داشت: موفق ترین تولید شبیه ساز ناوبری كه به صورت كامل تمامی سر فصل های آموزشی را پوشش می دهد مربوط به كشور روسیه بوده، به صورتی كه شركت "ترانزاس روسیه" توانست به بیش از 100 كشور دنیا محصول خویش را عرضه نماید.
وی خاطرنشان كرد: كشورهای هلند و نروژ توفیق چندانی در این زمینه جهت كسب بازارهای جهانی نداشته اند.
توكلی درباره پل فرماندهی كشتی تصریح كرد: "پل فرماندهی كشتی" فضایی از كشتی است كه فرمانده در آن مستقر بوده و كار هدایت و ناوبری آن را بر عهده دارد؛ بسته به نوع كشتی انواع رادارها، جی پی اس ها، دستگاه الكترونیك مخابرات دریایی، چارت الكترونیك و حسگرهای متفاوتی كه سبب می گردد تا تیم ناوبری با رعایت اصول، قواعد و استانداردهای بین المللی كشتی را از مبدا به مقصد برسانند، در این بخش وجود دارد.
این كارشناس كامپیوتر اضافه كرد: برنامه توسعه این شبیه ساز به شرط تجاری شدن آن امسال عرضه تخصصی شبیه ساز كشتی های صیادی با تمام امكانات پیشرفته است كه مورد نیاز شیلات كشور بوده و شبیه ساز Tug Boat است كه مورد استفاده در تمام پایانه ها و بنادر كشور است.
توكلی خاطرنشان كرد: شبیه ساز تولیدی این شركت دانش بنیان تمامی قابلیت های نمونه روسی را دارد و بومی سازی این محصول خدمت بزرگی به صنعت آموزش دریانوردی و جلوگیری از خروج ارز از كشور می كند.
وی اظهار داشت: مهم ترین دستاورد این شركت دانش بنیان توسعه این محصول در ابعاد نظامی بوده كه در شرایط فعلی كشور حتی با صرف هزینه های زیاد امكان دستیابی به آن حدودا غیرممكن به نظر می رسد.
وی در مورد لزوم استفاده از شبیه ساز ناوبری خاطرنشان كرد: علاوه بر اجبار كسب مدارك مربوطه و مهارت، با استفاده از این شبیه ساز می توان خطرات مرسوم عملیات ناوبری را كاهش داد و به دنبال آن از خسارت های وارده به ناوگان كشتیرانی و محیط زیست دریایی جلوگیری كرد.
توكلی اضافه كرد: امیدواریم از حمایت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، صندوق نوآوری و شكوفایی و تمامی نهادها و مراكز ذیربط برخوردار شده تا بتوانیم در جهت تجاری سازی این تولید داخلی در سال ۹۷ به موفقیت های لازم دست یابیم.
این كارشناس كامپیوتر در ادامه بیان كرد: هم اكنون آخرین دستاورد ما می تواند زمینه شبیه سازی سناریوهای نظامی را با كلاس های متفاوتی از شناورهای نظامی تندرو تا ناوهای هواپیمابر را فراهم نموده و عملیات مشترك شناورها و هلی كوپترهای نظامی، امداد و نجات را پیاده سازی كند.
توكلی اظهار داشت: الحاق Helicopter Deck بعنوان یكی از پل های فرعی جهت مانور در سناریوهای نظامی از دیگر محصولات شركت دانش بنیان ما است؛ محصولی كه مطمئنا خیلی از كشورهای منطقه خاورمیانه و حتی پیشرفته دنیا از داشتن آن محروم هستند.
وی عنوان كرد: این محصول شامل آرشیو كاملی از بنادر و مناطق پر تردد دنیا بالغ بر 90 ناحیه و شناورهای تجاری، نظامی، تفریحی و صیادی با بیش از ۱۵۰ فروند بوده كه به نظر می رسد حتی بیش از نیاز كشور را تامین كرده ایم.
توكلی با اشاره به این كه پیام امسال مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی از تولیدات داخلی بوده، اظهار داشت: با عنایت به این كه این محصول استراتژیك در جهان بعنوان مهم ترین ابزار كمك آموزشی ناوبری است؛ اكنون این شبیه ساز حدودا با یك چهارم ارزش نمونه خارجی تولید شده و معضلات پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری آن را تهدید نمی كند.
وی اضافه كرد: اگر امسال كه سال پشتیبانی از كالای ایرانی است، باز هم موفق به تجاری سازی این محصول نشویم؛ علی رغم این كه علاقه مندیم این محصول در صنعت دریانوردی كشور مورد استفاده قرار گیرد، شاید مجبور به ترك كشور و عرضه محصول به كشورهای دیگر شویم.
علی محمود جانلو، از دیگر محققان این طرح به ایسنا اظهار داشت: استفاده از این شبیه ساز در صنعت دریانوردی می تواند با بالا بردن مهارت از رخدادهای ناگوار و حوادث غم انگیزی همچون حادثه سانچی و دماوند جلوگیری كند.
این كارشناس مهندسی IT در مورد معرفی مدلهای این شبیه ساز اظهار نمود: موفق شدیم با عنایت به نیازهای مراكز آموزشی از سطوح مبتدی تا حرفه ای، كلاس های متفاوتی از این شبیه ساز را تولید كنیم؛ مدل TITAN-S1 كه در دنیا با نام FULL MISSION BRIDGE SIMULATOR شناخته می گردد كه در پل اصلی قابلیت عرضه تصویر ۲۷۰ درجه را داشته و تمامی ماژول های هدایت و ناوبری كشتی را عرضه می دهد. این مدل برمبنای نیاز متقاضی قابلیت افزودن پل های فرعی و HELICOPTER DECK را دارا است.
وی اضافه كرد: مدل TITAN-S2 مشابه مدل TITAN-S1 بوده، با این تفاوت كه بازه نمایش تصویر آن نهایتا تا ۱۸۰ درجه و در قالب كنسول قابل حمل است؛ این مدل در كشتی های آموزشی هم قابل پیاده سازی است.
جانلو، مدل آخر را TITAN-S3 نامید كه به صورت DESKTOP پیاده سازی شده و عنوان كرد: فراگیران در این مدل می توانند از ۱۰ پل در قالب یك شبكه و سناریوی واحد بهره مند شده و از ماژول های RADAR/ARPA و ECDIS با عرضه تصویر در یك مانیتور به تمرین بپردازند.








1397/02/16
12:15:02
5.0 / 5
13
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل