عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح كرد

پیش بینی ۵۶ تدبیر در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، لزوم لحاظ كردن تقسیم كار ملی در سند

پیش بینی ۵۶ تدبیر در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، لزوم لحاظ كردن تقسیم كار ملی در سند

به گزارش دانلود فایل عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت:  نظارت بر اجرا و به روزرسانی سند سازوكارهایی است كه باید در داخل خود سند پیش بینی شود. سند نمی تواند استاتیك باشد، چون كه ما مدام با تحولات روبه رو هستیم. بخش تقسیم كار ملی هم مهم می باشد كه باید در سند آورده شود. برهه بندی تدابیر بخش دیگری است كه اهمیت دارد. ما ۵۶ تدبیر را پیش بینی كرده ایم اما كشور ظرفیت انجام این تدابیر به صورت همزمان را ندارد، بلكه نیازمند اولویت بندی در این زمینه هستیم.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، هادی اكبرزاده در برنامه مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» با مبحث «بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» اظهار نمود: از سال ۹۰ كه مركزی برای طراحی الگو تأسیس شد نخستین سوال این بود كه چگونه این كار را انجام دهیم؟ پاسخ را رجوع به جامعه علمی یافتیم. بدین سبب در نخستین كنفرانسی كه برگزار كردیم این هدف را دنبال كردیم. با حاصل نظرات اساتید حوزه و دانشگاه در آن كنفرانس نقشه راه مان را ترسیم كردیم. همچون كارهایی كه انجام دادیم راه اندازی ۱۴ اندیشكده بود كه با اساتید حوزه و دانشگاه در این اندیشكده ها همكاری داریم.
عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره كرد: كنفرانس های سالیانه ای را هم برمبنای نیازهای نقشه راه مان طراحی كردیم. در این كنفرانس ها هم به نیازهای داخل كشور توجه كردیم و هم به الگوگیری از تجربیات جهانی در این عرصه پرداختیم. درواقع نخستین نسخه الگوی پایه را در سال ۱۳۹۴ طراحی كردیم و بنا بر این ۵۰ سالی كه شنیده اید از این سال محاسبه می گردد. در كنفرانس های مختلف هم نقد الگوی پایه را مبحث كنفرانس قرار دادیم. نشست های متعددی هم پس از كنفرانس ها داشته ایم و در خلال این سال ها بارها نقشه را اصلاح كرده ایم. نسخه نیمه كامل را درانتها سال ۹۶ آماده و به مقام معظم رهبری تقدیم كردیم و ایشان پس از آن در ۲۲ مهر ۹۷ پیام مربوط به فراخوان دستگاه ها، مراكز علمی، نخبگان و صاحب نظران جهت بررسی عمیق ابعاد مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عرضه نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تكمیل و ارتقای این سند بالادستی را دادند.
اكبرزاده در پاسخ به این سوال كه چه افرادی در این طراحی نقش داشته اند، اظهار داشت: افراد متعددی نقش داشته اند، اما هیچ كس نمی تواند ادعا كند كه مثلاً این بخش را من نوشته ام. بلكه بخش های مختلف سند حاصل عقل جمعی است. امكان دارد اساتید مختلف در ابتدا بخشی را طراحی نمایند، اما در حلقه های مختلف در ادامه اصلاحاتی بر روی آنها صورت گیرد. شورای عالی مركز به ریاست دكتر واعظ زاده ۱۰ نفر هستند كه ۷ نفر از اساتید دانشگاهی و ۳ نفر هم از اساتید حوزوی در آن حضور دارند كه مقام معظم رهبری آنها را تعیین كرده اند و نظر نهایی را این شورا می دهد.
وی در ادامه اشاره كرد: وقتی ما درباره پیشرفت جمهوری اسلامی صحبت می نماییم یك بعد آن نوشتن سند است، اما اطراف آن گفتمانی است كه در فضای نخبگان به وجود می آید و بعد به جامعه تسری پیدا می كند. نهادهای مختلفی در كشور كه مراجع رسمی كشور هستند، در این طرح فعال می باشند. از طرفی جامعه دانشگاهی و حوزوی درگیر این كار هستند كه برای این بخش برنامه های مفصلی داریم.
عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه كرد: درباره اسناد قبلی صدمه شناسی هایی را انجام داده ایم كه چرا محقق نشده اند. نظارت بر اجرا و به روزرسانی سند سازوكارهایی است كه باید در داخل خود سند پیش بینی شود. سند نمی تواند استاتیك باشد، چون كه ما مدام با تحولات روبه رو هستیم. بخش تقسیم كار ملی هم مهم می باشد كه باید در سند آورده شود. برهه بندی تدابیر بخش دیگری است كه اهمیت دارد. ما ۵۶ تدبیر را پیش بینی كرده ایم اما كشور ظرفیت انجام این تدابیر به صورت همزمان را ندارد، بلكه نیازمند اولویت بندی در این زمینه هستیم.
اكبرزاده افزود: اندیشكده های ما در حوزه های مختلف مثل سیاست، اقتصاد و... باید با دانشكده ها و پژوهشكده های نظیر خودشان تعامل داشته باشند. چیزی كه امروز نیاز داریم، نگاه تخصصی به این سند است كه در این زمینه متخصصین ما در سراسر كشور باید انتقادات خویش را به دست ما برسانند تا ما این نقدها را با حضور خودشان در جمع های تخصصی خودمان مطرح نماییم تا اگر گزاره های اشتباهی در سند وجود دارد، جایگزین شود.
عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه درباره امكان دسترسی نخبگان به اسناد پشتیبان، اظهار داشت: بخشی از این اسناد قابل دسترسی است و بخشی هم در حال آماده شدن است تا در اختیار نخبگان قرار دهیم. این ها در سطح وسیع توزیع نشده اند، اما در كتابخانه ها و نمایشگاه ها امكان دسترسی آزاد وجود دارند.
اكبرزاده تصریح كرد: در بخش های مختلف سند نظیر مبانی، آرمان، افق، تدابیر و... تلاش كرده ایم كه "عدالت" را به صورت پر رنگ مورد توجه قرار دهیم، چون كه عدالت زیربنای پیشرفت است.
عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) هم اظهار داشت: تقریباً از سال ۸۶ شاهد جنب و جوشی در كشور هستیم در خصوص این كه نیازمند الگوی توسعه مبتنی بر عدالت هستیم و مقام معظم رهبری هم بر آن صحه گذاشتند. ایشان در یك سخنرانی به این نكته اشاره می كنند كه كشور در این زمینه به بلوغ رسیده، در نتیجه باید به این مسائل فكر نماییم. نخستین تجربه نگارش سند پیشرفت برای كشور به سال های اول انقلاب بر می گردد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسأله رقم خورد.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این كه قبل از انقلاب بیگانگان برای كشور سند می نوشتند و ما تجربه نوشتن این گونه اسناد را تا قبل از آن نداشتیم، اظهار نمود: در اسناد مختلفی كه تابحال برای توسعه كشور نوشته ایم، عقلانیت جمعی را برای نوشتن این گونه اسناد تمرین كرده ایم. اما به تدریج احساس كردیم كه به یك نخ تسبیح و یك سند هادی كه هماهنگ كننده اسناد مختلف باشد، نیاز داریم.
وی با بیان این كه برای فرایند تبدیل انقلاب اسلامی به دولت و جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی و دوری از حركت زیگزاگی نیازمند الگویی جامع هستیم، تصریح كرد: مهم تر از نوشتن سند حاشیه ها و پیرامون آن است كه اهمیت دارد. این نوشته بهانه ای است برای اصل قضیه؛ اصل قضیه همین نشست ها و گفتگوها است و از لحاظ تاریخی بسیار مهم می باشد كه نخبگان به الگوی پیشرفت فكر كنند و برای آن مشاركت كنند.
پیغامی در ادامه با بیان این كه از ۱۰ حیث نكاتی را خواهم اظهار داشت كه برای ارتقای سند در دو سال پیش رو نیاز است، اظهار داشت: این دو سال را باید بسیار طلایی بدانیم. در این دو سال انتظار می رود در دو ساحت برای مشاركت در این سند چرخش نخبگانی صورت بگیرد. یكی ساحت تصمیم سازان و سیاست گذاران كشور و دیگری نخبگان دانشگاهی و حوزوی. مقام معظم رهبری فرموده اند كه پس از قانون اساسی این سند مهم ترین ملاك خواهد بود.
وی یكی از نكات را داشتن تحمل نقد و نقدپذیری دانست و اظهار داشت: نباید بگوییم مثلاً این بخش را بزرگترین مقام علمی در این زمینه نوشته اند، پس دیگر نباید تغییر كند یا مثلاً این بخش را رهبری نوشته اند و دیگر نباید نقد شود. مجموعه هایی در كشور می باشند كه در این سال ها به دنبال نگارش الگوی پیشرفت برای كشور بوده اند كه شاید خیلی مورد حمایت مركز طراحی الگوی پیشرفت قرار نگرفته باشند و باید مركز به این ها توجه كند.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این كه درباره مفهوم الگو هم باید به اجماع برسیم كه اساساً الگو چیست، افزود: دسترسی به اسناد پشتیبان هم بخش ضروری دیگر كار است. اگر این دسترسی نباشد، معناداری بخشی از این جملات امكان دارد آن گونه كه باید و شاید محقق نشود.
پیغامی با بیان این كه می خواهد طی فراخوانی نخبگان كشور را به دیدن اسناد پشتیبان دعوت كند، اظهار داشت: ۹۵ تك نگاشت باید حتماً دیده شوند و خوانده شوند. اگر این اسناد زیربنایی را نبینیم، به تكثر و واگرایی خواهیم رسید. اگر اسناد پشتیبان توسط نخبگان خوانده شوند، امكان دارد نقدهای خوبی به آنها وارد شود. به خصوص در حوزه آینده پژوهی نیازمند نقد هستیم.
وی اشاره كرد: این كه چه تصویری از آینده داریم كه این گونه سند را نوشته ایم مهم می باشد. به عقیده من تك نگاشت هایی داریم كه هنوز نوشته نشده اند.
پیغامی با اشاره به كاركرد سند اظهار داشت: این سند باید دو كاركرد برای ما داشته باشد؛ یكی این كه بتواند كاركرد یك سند بالادستی برای باقی اسناد ما داشته باشد و الهام بخش سایر اسناد باشد. دوم همان نكته ای است كه مقام معظم رهبری گفته اند كه جلوی حركت های زیگزاگی در كشور كه گاهی توسط دولت های مختلف و... صورت گرفته را بگیرد.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) اضافه كرد: برش های مختلفی می توان به سند، وارد و سوالات متعددی را بیان كرد كه از نخبگان خواهش دارم این برش ها را بزنند. "ارتباط این سند با قانون اساسی" هم مهم می باشد. چون یكی از نقش های این سند این است كه انسجام و همگونی بین سندهای دیگر كشور تولید كند. نكته دیگر هم "اثربخشی سند" است. باید دید در بعضی اسناد دیگر چه مشكلاتی وجود داشته كه ما به اثربخشی نرسیدیم. "واژگان" نكته مهم دیگری است كه باید به درستی بررسی شود.
وی افزود: "شعوبیت سند" هم از اهمیت برخوردار می باشد و این سند باید شعوبیت كامل از عناصر مختلف ملی داشته باشد. "بازیگران اساسی این عرصه" مهم هستند و باید لیست جامع تری از بازیگران این سند تعریف نماییم. مثل "رسانه ها" كه در آینده تحول می یابند. "بازیگران منفی" و "تهدیداتی" كه برای سند وجود دارد هم مهم می باشد كه می توان برای آن در سند پشتیبان خوبی در نظر گرفت. مثلاً ما می دانیم بازیگران رانتی در اقتصاد ما نقش منفی جدی ای بازی می كنند و یا دشمنان و برنامه ریزی های آنها جزو بازیگران منفی محسوب می شوند.
پیغامی با بیان این كه در نقاط اهرمی سند باید به اجماع برسیم، تصریح كرد: عناصر و شاخصه های یك سند تمدن ساز مهم می باشد و با یك سند توسعه ۶ ساله متفاوت می باشد. همینطور "پویایی سند" و "زبان" و "گفتمان عمومی" هم نكات حائز اهمیت دیگر هستند. سند الگو یك كاغذ نیست، بلكه اگر زبان عمومی نخبگان و مردم یكی شود، سند الگو نوشته شده و ما به هدفمان رسیده ایم.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به این كه "عدالت" مبحث نشست دوم راهبردی بود، اظهار داشت: البته متأسفانه نشست ها به تعطیلی انجامید. این گونه بحث ها نیازمند نگاه زیربنایی است و نظریات مربوط به آن باید در فضای نخبگانی به اجماع برسد. پشت این كلمات به نظر می آید یك نظریه جامع "عدالت" دیده نمی گردد. به كار بردن كلمه "عدالت" قبل از این هم مرسوم بوده است. این سند باید معیارها و شاخص هایی درباره عدالت به ما بدهد تا در مسیرمان گرفتار مشكل نشویم و شروع آن داشتن یك نظریه جامع است.
بر اساس این گزارش، مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» با مبحث «بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با حضور هادی اكبرزاده، عضو شورای عالی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، چهارشنبه ۷ آذر ماه از شبكه ۴ سیما پخش گردید.



1397/09/09
23:20:40
5.0 / 5
12
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل