سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح كرد

معرفی شاخص های ارتقای سطح اثرگذاری علم، رتبه ۱۵ جمهوری آذربایجان در نظام رتبه بندی ISC

معرفی شاخص های ارتقای سطح اثرگذاری علم، رتبه ۱۵ جمهوری آذربایجان در نظام رتبه بندی ISC

دانلود فایل: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مورد وضعیت دانشگاه ها و تولید علم در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: دانشگاه های این كشور در زمینه های مختلف به فعالیت بیشتر نیاز دارند؛ برای مثال در جدیدترین رتبه بندی ها تنها یكی از دانشگاه های این كشور (دانشگاه خزر) در یكی از نظام های رتبه بندی بین المللی (QS) حضور دارد كه معادل یك درصد تعداد دانشگاه های كشورهای اسلامی حاضر در QS است؛ دانشگاه های آذربایجان از نظر تعداد در نظام رتبه بندی ISC در بین كشورهای اسلامی رتبه ۱۵ را دارد؛ این كشور به ترتیب با كشورهای تركیه، روسیه، آمریكا، آلمان و انگلستان همكاری علمی دارد.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دكتر محمدجواد دهقانی در كارگاه آموزشی «ارتقای اثرگذاری علم و جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی» كه در شهر باكو در جمهوری آذربایجان برگزار شد، در مورد شركت كنندگان و هدف این كارگاه آموزشی، اظهار نمود: این كارگاه آموزشی با حضور هیئت رئیسه، مدیران، اعضای هیئت علمی، دانشجویان تحصیلات تكمیلی و باز نمایندگان دانشگاه های دیگر آذربایجان در محل سالن كنفرانس دانشگاه خزر برگزار گردید.
وی افزود: از آنجائیكه افزایش اثرگذاری و كیفیت تحقیقات یكی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در جهان شمرده می شود، ISC مجموعه ای از كارگاه های آموزشی را در این خصوص تنظیم كرده و در كشورهای مختلف اجرا می كند. در این كارگاه ها، راهكارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی نمایش میگردد و محتوای كارگاه ها به صورت مستقیم بر رتبه دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی بین المللی و باز رتبه علمی هر دانشگاه اثر می گذارد.
دهقانی اشاره كرد: همین طور در مبحث ارتقای سطح اثرگذاری علم مجموعه ای از شاخص ها معرفی میگردد كه از آن جمله می توان به میزان همكاری های بین المللی دانشگاه ها، میزان و كیفیت تولیدات علمی، بكارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فناوری و باز ارتقای استناد به آثار علمی و پژوهشی محققان اشاره نمود. هدف ما از برگزاری این كارگاه كمك به دانشگاه های جمهوری آذربایجان برای ارتقای رتبه دانشگاه ها و باز ارتقای عملكرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی بوده است.
نقش كلیدی ISC در احداث شبكه پیوسته علمی در سراسر كشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی
سرپرست ISC اشاره كرد: كارگاه حاضر باز با برنامه ریزی قبلی و به درخواست دانشگاه توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار شده است. در حقیقت نقش ISC در ارتقای كیفیت تحقیق و احداث یك شبكه پیوسته علمی در سراسر كشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی را می توان نقشی كلیدی توصیف كرد.
دهقانی در مورد سابقه برگزاری این قبیل كارگاه ها اشاره كرد: برای تحقق اهداف یاد شده از دو سال قبل تابحال كارگاه های مختلفی برای محققان و سیاست گذاران علمی كشورهای اسلامی و منطقه برگزار شده است كه از آن جمله می توان به كارگاه های برگزار شده در پاكستان، مالزی، اندونزی، تركیه، برونئی و هند اشاره نمود.
وی درباب وضعیت تولید علم در كشورهای اسلامی اظهار نمود: بررسی جایگاه و نقش كشورهای اسلامی در تولید علم دنیا نشان داده است كه كشورهای اسلامی در ۲۰ سال اخیر با رشد متوسط سالانه ۱۳ درصدی بیشتر از سه برابر متوسط رشد سالانه تولید علم دنیا را داشته اند. هرچند میزان رشد برای تمام كشورها یكسان نیست. به صورت مثال میزان متوسط رشد سالانه تولید علم جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال اخیر ۲۳ درصد و ۶ برابر متوسط رشد دنیاست. نتایج بررسی ها نشان داده است كه نقش و تاثیر كشورهای اسلامی در تولید علم در سطح بین المللی به صورت محسوسی قابل مشاهده می باشد. به صورتی كه در طول این ۲۰ سال سهم تولید علم كشورهای اسلامی از ۲ درصد به بیشتر از ۹ درصد رسیده است.
دهقانی در مورد وضعیت دانشگاه ها و تولید علم در جمهوری آذربایجان باز اشاره كرد: دانشگاه های این كشور در زمینه های مختلف به فعالیت بیشتر نیاز دارند. برای مثال در جدیدترین رتبه بندی ها تنها یكی از دانشگاه های این كشور (دانشگاه خزر) در یكی از نظام های رتبه بندی بین المللی (QS) حضور دارد كه معادل یك درصد تعداد دانشگاه های كشورهای اسلامی حاضر در QS است؛ دانشگاه های آذربایجان از نظر تعداد در نظام رتبه بندی ISC در بین كشورهای اسلامی رتبه ۱۵ را دارد؛ این كشور به ترتیب با كشورهای تركیه، روسیه، آمریكا، آلمان و انگلستان همكاری علمی دارد.
سرپرست ISC افزود: محتوای این كارگاه بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در كنار درخواست برای استمرار این گونه كارگاه ها درخواست هایی باز برای برگزاری كارگاه هایی به صورت ویدئو كنفرانسی باز واصل شد.
بر اساس اعلام روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دكتر محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به همراه هیات همراه بتازگی به منظور گسترش فعالیت های ISC با دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور آذربایجان در زمینه های مختلف همچون نمایه سازی نشریات معتبر علمی و پژوهشی این كشور در پایگاه داده ISC و باز انعقاد تفاهم نامه همكاری با دانشگاه ها و مراكز پژوهشی آذربایجان و باز احداث شاخه مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) به منظور دسترسی محققان و پژوهشگران كشور آذربایجان به پایگاه داده بیشتر از یك میلیون مدرك تمام متن فارسی در امتداد ترویج و ادبیات فارسی به این كشور سفر كرده بود. در این بازدید سه تفاهم نامه همكاری و باز یك شاخه مركز منطقه ای و همین طور كارگاه پژوهشی ارتقای اثربخشی پژوهش و باز جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های بین المللی عملیاتی شد.
همچنین درطول این مدت دیدارهایی باز با رؤسا و مسئولین برخی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی به صورت مجزا صورت گرفت و توانمندی های علمی و فنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مركز منطقه ای ارائه شد و برای همكاری این نهادها با ISC برای قرار گرفتن در نظام رتبه بندی این مجموعه و بهره مندی از گزارش های تحلیلی، توصیفی و تطبیقی آن برنامه ریزی شد.



1397/10/13
14:00:07
5.0 / 5
3939
تگهای خبر: تولید , دانشجو , دانشگاه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل