در دانشگاه بیرجند صورت گرفت

بررسی جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC

بررسی جایگاه دانشگاه ها در رتبه بندی های ملی و بین المللی توسط ISC

دانلود فایل: كارگاه یك روزه ˮآشنایی با نظام های رتبه بندی در سطح ملی و بین المللیˮ با حضور رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مدیرگروه رتبه بندی ISC و با شركت اعضای هیات رییسه، اعضای شورای دانشگاه، رؤسای دانشكده ها، مدیران بخش های مختلف و بعضی از اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند اجرا شد.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دكتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند در ابتدای این كارگاه درباب برنامه های مدیریت دانشگاه در حوزه های مختلف همچون توجه به زیر ساخت های مهم از قبیل به روز كردن بخشنامه ها و بخشنامه های دانشگاه، ارتقای سطح فناوری اطلاعات، تامین نیازمندی های پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبكه كتابخانه ای، پشتیبانی از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین المللی كردن فعالیت های مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی مطالبی را ارائه كرد.
دكتر جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز برنامه های حمایتی مختلف این پایگاه همچون كیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازبینی اساسی در شیوه نامه ثبت همایش های علمی و نمایه سازی آنها در سامانه ثبت همایش ها و نیز ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در سه بخش دانشگاه های ملی، دانشگاه های كشورهای اسلامی و نیز رتبه بندی جهانی ISC را تشریح نمود.
این كارگاه توسط دكتر منصوره صراطی، مدیرگروه رتبه بندی به همراه سینا صفایی، كارشناس ارشد گروه در دو بخش مختلف ارائه شد. در بخش اول ضمن بیان ضرورت توجه به ماموریت گرایی دانشگاه ها در تدوین فاكتورهای رتبه بندی، روش شناسی، معیارها و فاكتورهای رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی كشور برمبنای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسه ای مشخص شد.
در بخش دوم، برخی مباحث در رابطه با دانشگاه های تراز جهانی و فاكتورهای مختلف نظام بندی های بین المللی معتبر مانند رتبه بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد. همچنین، در این كارگاه ارائه وضعیت دانشگاه های كشور در رتبه بندی های بین المللی و حضور ۲۹ دانشگاه كشور در رتبه بندی تایمز و نیز ۲۶ دانشگاه كشور در مجموع دانشگاه های برتر دنیا در رتبه بندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
دهقانی اظهار داشت: از آنجائیكه افزایش اثرگذاری یا كیفیت تحقیقات یكی از مسائل مهم برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی در جهان شمرده می شود، در این سلسله كارگاه ها، راهكارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه می شود.
سرپرست ISC اشاره كرد: موارد یاد شده بطور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همین طور جایگاه دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد. هم اكنون بعضی از مهمترین شاخص ها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همكاریهای بین المللی دانشگاه ها، بكارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فناوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در دنیاست.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن تبادل نظر، سؤالات خودرا درباب معیارها و فاكتورهای رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح نمودند كه مدرسین كارگاه به پاسخگویی و ارائه توضیحات لازم پرداختند.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برگزاری این كارگاه ها كه با درخواست دانشگاه ها صورت می گیرد، در امتداد كمك به ارتقای سطح اثرگذاری علمی دانشگاه و با برنامه ریزی قبلی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام صورت می گیرد.
در اختتام این كارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیات رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهكارهای ایجاد ارتباط با مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همه جانبه از دانشگاه مورد بررسی و برنامه ریزی لازم برای این كار در دستور كار آنها قرار گرفت.




منبع:

1398/04/25
15:29:49
5.0 / 5
3921
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل