فرصت های ازدست رفته در اجرای طرح ملی چشمه نور ایران

فرصت های ازدست رفته در اجرای طرح ملی چشمه نور ایران

قزوین طرح چشمه نور ایران دارای زوایای مختلف، ابعاد ملی و استانی بوده و سال ها از شروع آن می گذرد طی این سال ها استان قزوین تلاش بسیاری برای کمک و پیشبرد این طرح ملی انجام داده است ولی بنظر می رسد در سطوح ملی خصوصاً پژوهشگاه دانش های بنیادی بعنوان دستگاه اجرائی طرح فرصت های مهمی را برای پیشبرد این طرح ازدست داده است.


صفر لک در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: طرح چشمه نور بیش از ۱۴ سال از ایده آن می گذرد؛ در دهه ۸۰ وقتی که تدوین چشم انداز ۱۴۰۴ عنوان شد قرار شد مسئولین کشور با هدایت مقام معظم رهبری حرکت بزرگی را شروع کنند که جلوه آن در حوزه علم و دانش حرکت به سمت کسب مقام نخست در زمینه علم و فناوری در سطح منطقه و اقتصاد دانش بنیان بود.
وی افزود: در همان سال ها برای رسیدن به این هدف بزرگ در زمینه علم و فناوری تلاش کردند تا اتفاقات جدیدی رقم بخورد، با همت نخبگان و اساتید برجسته که تجربیات بین المللی و دیدگاه جامع تری نسبت به آینده و چشم انداز داشتند بحث راه اندازی زیرساخت های بزرگ علمی مطرح شد؛ ماموریت این زیرساخت ها ایجاد امکانات پیشرفته و آزمایشگاه های در مرز دانش، ایجاد قابلیت های برجسته جهت تحقیق و پژوهش به کمک ابزارهای مدرن و استفاده از فناوری های روز دنیا بود.
مدیر اجرائی قبلی پروژه چشمه نور اشاره کرد: این زیرساخت ها در زمینه های مختلف مطرح می گردند که زمینه ساز تولید دانش و فناوری با جذب و تمرکز استعدادها و پژوهشگران برجسته بر روی چالش های علمی و فن آورانه در مرزهای دانش و ابعاد ملی و بین المللی بوده و سبب تقویت و رشد جایگاه علمی و اقتصادی و افزایش توان رقابت مجموعه ها و شرکت های دانش بنیان در عرصه جهانی خواهند بود مهم ترین این زیرساخت ها و پیشران آنها حسب تجربه های جهانی طرح شتابگر ملی (چشمه نور ایران) است در این طرح به تابش سنکروترونی نوری تولید خواهد شد که میلیونها برابر درخشنده از نور خورشید بوده و به کمک آن و همانند یک ابر میکروسکوپ قادر به شناخت مواد و تحولات آن در ابعاد بسیار کوچک موردنیاز حوزه های مختلف خواهیم بود.
وی اشاره کرد: در سال ۸۷ معاونت علمی ریاست جمهوری تصمیم گرفت وظیفه طراحی و آماده سازی امکانات اولیه شتابگر ملی را به پژوهشگاه دانش های بنیادی واگذار کند، این پژوهشگاه از اواخر دهه ۶۰ با همت جواد لاریجانی بنیان گذاشته و تلاش شد تا استعدادهای برتر علوم پایه کشور با ایده مرکز تحقیقات فیزیک و ریاضی در حوزه دانش های بنیادی جذب و با مطالعات گسترده مشغول به فعالیت شوند. این مرکز در زمان خود نوآوری ارزشمندی محسوب شده و هم اکنون نیز همچنان تلاش نموده است در پژوهش های بنیادی به نقش آفرینی قابل تقدیر خود ادامه دهد.
لک اشاره کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم نامه ای با پژوهشگاه منعقد کرد و قرار شد مراحل طراحی طی سه سال صورت گیرد و تقسیم کار ملی اتفاق بیفتد؛ برای پژوهشگاه وظیفه اولیه تعریف شد تا ابعاد طرح را استخراج و به معاونت علمی اعلام نماید، همین طور قرار شد معاونت علمی در یک کمیته راهبری ملی، تقسیم کار مناسب بین دستگاه های مختلف، حوزه های تخصصی، علمی و راه اندازی شتابگر ملی را تعریف و اجرائی کند. ریل گذاری که در وهله اول درست بنظر می رسد لیکن به تدریج با غفلت های خواسته یا ناخواسته و با تغییر دولت ها و مسئولین از یاد رفت ضمن تردید در اولویت دار بودن آن مسیر اجرائی دیگری پیدا کرد که هم اکنون با ادامه آن عملاً اجرای آنرا سخت و یا نا ممکن می کند.
وی اظهار داشت: در ابتدا درباب مکان اجرای طرح مقررشده بود این پروژه در پارک علم و فناوری پردیس تهران باشد و زمان اجرا طرح نیز از سال ۸۸ حداکثر ۱۰ ساله برنامه ریزی شده بود، همین طور معاونت علمی متعهد شد جهت ایفای تعهدات پژوهشگاه که تا مرحله طراحی بوده است حدود هفت میلیارد تومان اعتبار اولیه در زمینه طراحی های اولیه و آماده سازی طرح در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار دهد تا حدود ۱۰۰ نفر از نخبگان علمی و استعدادهای برتر فنی- مهندسی با هماهنگی بنیاد نخبگان طرح مهندسی و طراحی را شروع و تحویل دهد.
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک تشریح کرد: بعد از مراجعات به پارک علم و فناوری پردیس متوجه شدند که برای زمین باید منابع قابل توجهی پرداخت کنند که این امر امکان پذیر نبود، استقرار در مجتمع تحقیقاتی اصفهان نیز مدنظر قرار گرفت که به توافق نرسیدند. با پیگیری و حمایت های مستمر حجت الاسلام ابوترابی و علی‍اکبر صالحی و استاندار وقت تعامل و گفت وگوی مسئولین قزوین با پژوهشگاه دانش های بنیادی شروع شد تا امکان سنجی استقرار این طرح ملی در قزوین صورت گیرد و درنهایت مسئولیت پیگیری و جذب و استقرار آن در قزوین بر عهده اینجانب قرار گرفت که در آن سال مسئولیت حوزه برنامه وبودجه استان را نیز داشتم.
وی تصریح کرد: چندین مکان از فضاهای استان را ارزیابی کردیم، محور تهران، تاکستان، رشت و مکان های مختلفی که امکان داشت اراضی موردنیاز را برای طرح اختصاص دهیم بررسی کردیم و از ۶ مکان، ۵ مکان با مشکلات زیرساخت یا مالکیت مواجه شدیم که انتخاب آنها ناخواسته در اجرای پروژه تأخیر ایجاد می کرد.
لک بیان کرد: ایده استقرار طرح چشمه نور ایران هم جوار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) گزینه نهایی بود که با همت مسئولان استانی انتخاب و به تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه پژوهش های بنیادی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) رسیدیم و با آل بویه رییس وقت دانشگاه قراردادی بین طرفین بسته شد و ازآنجا بطور جدی تر در قبال پروژه احساس مسئولیت پیدا کردیم. تفاهم نامه ای که متأسفانه پژوهشگاه نخواست یا نتوانست به تعهدات خود در آن تا حالا عمل نماید که خود سبب گله مندی به حق دانشگاه و اساتید و جامعه علمی استان از پژوهشگاه بوده است.
اختصاص ۵۰ هکتار از مناسب ترین اراضی قزوین به پروژه چشمه نور
وی اشاره کرد: اوایل دهه ۹۰ حدود ۵۰ هکتار از بهترین اراضی استان به این پروژه اختصاص پیدا کرد (بیش از نیاز اولیه طرح و با هدف ایجاد مجموعه های پیرامونی و جذب طرح های مهم بعدی) و قرار شد پژوهشگاه پس از اختصاص زمین پیگیر عملیات عمرانی و شروع پروژه در سطح استان باشد؛ تا سال ۹۲ بسیار از طرف استان تلاش شد که شروع پروژه اتفاق بیفتد که به دلیلهای نامعلوم و یا شاید متأثر از فضای سیاسی کشور با تأخیر مواجه گردید و پژوهشگاه هم در حوزه کار عمرانی تعهداتش را انجام نداد و عملاً تفاهم نامه اصلی ما با پژوهشگاه پیشرفتی نداشت.
مدیر اجرائی قبلی پروژه چشمه نور متذکر شد: واقعیت امر این است که ارزش این زمین شاید هم اکنون بیش از صدها میلیارد تومان باشد و این امکان بزرگی بود که استان برای پژوهشگاه فراهم نمود تا طرحش را در این منطقه مستقر کند، و قرار بود همکاری نزدیک علمی و آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه و پژوهشگاه اتفاق بیفتد. فرصت بزرگی برای پژوهشگاه که بنظر می رسد هنوز قدر آنرا نمی داند. و مطالبه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و اساتید و جامعه علمی استان برای تعیین تکلیف آن یا اجرای سریع طرح و انجام تعهدات پژوهشگاه امری طبیعی و به حق است.
وی اضافه کرد: بعد از اختصاص زمین می بایست به دنبال تجهیز منابع و پیگیری پیشبرد طرح می بودیم، پژوهشگاه دانش های بنیادی چون یک موسسه پژوهشی است و این پروژه هم پروژه بزرگی بود، سعی کردیم پژوهشگاه را در راه یاری نماییم و باتوجه به زمینی که در اختیارش قرارگرفته به دنبال تخصیص بودجه و شروع کار عمرانی باشد.
لک اشاره کرد: متأسفانه تفاهم نامه منعقدشده با معاونت علمی در دولت نهم و دهم در دولت بعدی از یاد رفت و این طرح از اولویت های معاونت علمی و فن آوری خارج و خواسته یا ناخواسته عملاً پژوهشگاه فراتر از مراحل اولیه و مقدماتی نرفت و به سمت اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی کشیده شد؛ یکی از کارهای مهم در این شرایط که با حمایت و کمک صالحی شکل گرفت انعقاد یک تفاهم نامه مشترک بین پژوهشگاه و سازمان انرژی اتمی در حوزه های تخصصی بود. یک پلت فرم همکاری بین پژوهشگاه و سازمان انرژی اتمی شکل گرفت که فرصت بزرگ تشکیل کنسرسیوم در آن مورد تاکید قرار گرفت و برای پیشبرد طرح مهم محسوب می شد اما بنظر می رسد این کار نیز برخلاف توافق نامه اولیه با معاونت علمی تا حالا به دلیلهای مختلف ازجمله نگرانی پژوهشگاه از دست دادن مدیریت طرح تا حالا عملی و اجرائی نشده است و فقط محدود به ساخت چند نمونه از تجهیزات طرح شده که بنظر می رسد عمدتا ناتمام مانده است.
وی تصریح کرد: بعد از شروع دولت یازدهم و دوازدهم حدود سال ۹۵ پیگیری باردیگر طرح از جانب استان قزوین آغاز شد و با هماهنگی حجت الاسلام ابوترابی در مجلس شورای اسلامی و استاندار وقت جلسه ای انجام شد که مسئولین برنامه وبودجه کشور، نمایندگان معاونت علمی، رییس سازمان انرژی اتمی و استاندار قزوین و نمایندگان استان حضور داشتند و توافق کلانی با سازمان برنامه وبودجه انجام شد تا در راه حرکت طرح جهش اتفاق افتد.
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک اشاره کرد: فرصت مهم و نادری برای طرح پیش آمده بود که متأسفانه به دلیلهای مختلف قدر آن دانسته نشد و فقط مبلغ ناچیزی جهت شروع مطالعات کلی طرح اختصاص یافت و این در حالی بود که اگر چنانچه پیگیری و تجربه لازمه در پژوهشگاه وجود می داشت و صرف این کار می شد نقطه عطفی جهت پیشبرد طرح تلقی می شد.
وی افزود: با سازوکارهای که پژوهشگاه داشت تبدیل این عنوان مطالعاتی به یک ردیف که امکان کار اجرائی در آن باشد وجود نداشت بدین سبب طرح آن در سازمان برنامه وبودجه قریب به ۲ سال طول کشید. در نهایت هم با همت صالحی و با حضور جدی وی در جلسه مشترکی که با مسئولین سازمان برنامه وبودجه داشتیم و نیز حمایت مؤثر حجت الاسلام ابوترابی ۱۰ میلیارد تومان ردیف اولیه برای شروع کار اجرائی پروژه چشمه نور پیش بینی شد.
لک تشریح کرد: یکی از چالش های جدی و غیر آشکار طرح این بوده است که به سبب کم رنگ شدن و یا کنار کشیدن عملی معاونت علمی و فن آوری از مسئولیت پیشبرد طرح پژوهشگاه دانش های بنیادی بعنوان دستگاه اجرائی طرح مطرح گردیده است و این در حالیست که حسب تصریح توافق نامه معاونت علمی با پژوهشگاه می بایست بعد از سه سال با تقسیم کار ملی (به عبارتی مشارکت ظرفیت های اجرائی و علمی کشور) اجرای طرح برنامه ریزی می شد. این چالش وقتی آشکار می شود که بدانیم بودجه پژوهشگاه از فصل آموزش عالی بودجه سالیانه تامین می شود و در این فصل باوجود هزینه های بالای آموزش عالی بضاعت و امکان تعریف طرح های بزرگ فراهم نیست. بدین سبب در صورت ادامه این مسیر و محدود شدن به ظرفیت های اجرائی پژوهشگاه و فصل آموزش عالی به احتمال خیلی زیاد انتظار پیشبرد و تکمیل این طرح مهم را تا ده ها سال دیگر نیابد انتظار داشته باشیم و عملاً امکان ساخت فراهم نخواهد شد و فقط پژوهشگاه در محدوده پژوهش و تحقیق و توسعه فعالیت خواهد کرد؛ متأسفانه این مسیر شاید برای پژوهشگاه فرصت های پژوهشی و ارتباطات علمی با دنیا را تسهیل کند هیچگاه برای ایران چشمه نور نخواهد شد.
وی اظهار داشت: همین طور در سال ۹۵ سفر ریاست جمهوری به قزوین انجام شد و با کمک استاندار وقت در تلاش بودیم که این پروژه را در این سفر مطرح نماییم تا با تخصیص اعتبار پروژه به پیش رود، به اتفاق معاون اجرائی ریاست جمهوری از آزمایشگاه تحقیق و توسعه طرح در تهران بازدید کردیم و قرار شد کلنگ زنی پروژه در برنامه رییس جمهور قرار داده شود؛ سفر ریاست جمهوری صورت گرفت و با حضور معاون علمی ریاست جمهوری کلنگ پروژه بر زمین زده شد.
لک مطرح کرد: باهمت مسئولین استان و نیز پیگیری برنامه وبودجه استان این پروژه جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری قرار گرفت و فرصت بزرگی دیگری برای فعال سازی و پیگیری در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گرفت اما متأسفانه تا قریب ۲ سال از طرف معاونت علمی و پژوهشگاه اقدام عملی برای استفاده از این فرصت صورت نگرفت. شاید علت آن با وجود کوشش های مستمر «رحیقی» مدیر طرح سازوکارهای اجرائی و مدیریتی ضعیف پژوهشگاه در استفاده از فرصت های مهم و گاهی از اولویت پیگیری خارج شدن موضوعات طرح در سطح پژوهشگاه بوده است.
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک افزود: در سالهای متمادی استان قزوین میزبان چندین همایش ملی برای تبیین و ارتقای جایگاه طرح و توسعه کاربران و نیز پیگیر پروژه بودیم تا مسئولین ملی و میهمانان داخلی و خارجی در آن حضور پیدا کنند نشست هایی که اگر مسئولین ارشد و سخنرانان تعهداتشان را فراموش نمی کردند قاعدتاً الآن طرح می بایست به بهره برداری می رسید.
وی اشاره کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ بعد از پیگیری های گوناگون درباب چرایی گذشت چندساله وعدم شروع عملیات اجرائی مقرر شد، باتوجه به شناختی که استان از ظرفیت های پیمانکاران عمرانی دارد مذاکراتی را با آنان شروع و جلسات مختلفی با حضور حجت الاسلام ابوترابی و نیز استاندار وقت اجرا شود. در نهایت مجموعه قرارگاه خاتم الانبیا برای ورود به پروژه و بر عهده گرفتن بخش عمرانی طرح علاقمند شد.
لک تصریح کرد: در سال ۹۷ مسئولیت اجرائی پروژه بر عهده اینجانب قرار گرفت؛ در به همراه نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیر طرح نشست های مختلفی در کمیسیون های تخصصی مجلس مانند کمیسیون برنامه وبودجه، انرژی و آموزش عالی داشتیم و توانستیم امضای حدود ۱۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را برای پشتیبانی از این طرح در ضمن ۲ سال گرفتن نماییم. این نیز فرصت بزرگی در امتداد تقویت ردیف بودجه و تعامل با مجلس و سازمان برنامه وبودجه بود تا منابع بزرگی برای طرح پیش بینی شود. اما متأسفانه این درخواست و تأیید نمایندگان بایگانی شده و هیچ اقدامی روی آن صورت نپذیرفت.
وی توضیح داد: در جلسات مشترک کمیسیون ها باتوجه به بضاعت کم بودجه فصل آموزش عالی پیشنهاد شد؛ باتوجه به توافق نامه اولیه و تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی برای تشکیل کنسرسیوم به سمت استفاده از منابع فصل انرژی برویم که امکانات بودجه ای خیلی بیشتری داشت، سازمان انرژی اتمی زیر فصل انرژی تلقی می شد و کمیسیون ها اعلام آمادگی کردند فصل های مربوط به فصل انرژی در رابطه با شتاب دهنده های ذرات را تقویت کنند؛ این هماهنگی ها و توافقات اولیه نیاز داشت توسط مدیریت پژوهشگاه پیگیری و نهایی شود. فرصت باارزش دیگری که باتوجه به عدم همراهی مناسب پژوهشگاه از دست رفت.
دریافت تأیید پژوهشگاه برای انعقاد تفاهم نامه عمرانی ماه ها طول کشید
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک اشاره کرد: ماه ها طول کشید تا تأیید پژوهشگاه را برای فعالیت عمرانی دریافت نماییم با وجود این ضعف اساسی به نظر می رسید توانسته ایم تفاهم نامه اولیه ای مناسبی را با قرارگاه ببندیم، حسب توافق قرارگاه خاتم الانبیا (ص) طراحی و نیز تجهیز کارگاه در قزوین شروع کرد.
وی تصریح کرد: تجهیز کارگاه و گودبرداری محل اجرای پروژه گام نخست بود ولی متأسفانه درنهایت قرارگاه پس از هفت ماه کار عمرانی و سرعت خوب کار عملاً به سبب عدم همراهی پژوهشگاه در انعقاد قرارداد کاری و پشتیبانی از کار، فعالیت عمرانی را متوقف و محل کارگاه را ناامیدانه ترک کرد.
مدیر اجرائی سابق پروژه چشمه نور اشاره کرد: بخش طراحی عمرانی جلو رفت و بنظر می رسد هم اکنون هم ادامه دارد، برای باز شدن گره نشست مشترکی به اتفاق مدیر طرح با قرارگاه خاتم و سازمان برنامه وبودجه انجام شد و جهت پیشبرد کار عمرانی تا حدود ۱۲۰ میلیارد تومان با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان از طرف برنامه وبودجه توافق حاصل شد این کار نیازمند بستن قرارداد مستقیم بین قرارگاه و پژوهشگاه و ارائه آن جهت اختصاص منابع به برنامه وبودجه بود اگر این کار اتفاق می افتاد بخش های مهم ساختمان اصلی طرح به ابعاد مجموعه استادیوم آزادی تهران بر روی زمین در قزوین شکل می یافت.
خاک خوردن قرارداد عمرانی با قرارگاه خاتم در پژوهشگاه
لک متذکر شد: باتوجه به اعلام آمادگی قرارگاه خاتم، سازمان برنامه وبودجه برای اختصاص اعتبار، مطالبه قرارداد بین پژوهشگاه و قرارگاه خاتم را می کرد تا متناسب با آن پیش بینی منابع مالی صورت گیرد متأسفانه پیش نویس قرارداد ماه ها در پژوهشگاه به انتظار تأیید پژوهشگاه نشستیم و عملاً این فرصت بزرگ نیز هم از دست رفت پژوهشگاه انتظار داشته و دارد؛ ابتدا منابع کلانی اختصاص یابد سپس قرارداد منعقد شود، درحالی که قرارگاه از مدلهای مالی دیگر نیز استفاده می نماید و امکان توافق بصورت ایجاد تعهد هماهنگ شده با سازمان برنامه وبودجه و یا مشارکت و یا تهاتر میسر بود.
وی اظهار داشت: ضمناً از بودجه استان نیز هفت میلیارد تومان ابلاغ از اعتبارات توازن منطقه ای با همت سازمان برنامه وبودجه استان و استانداری به پژوهشگاه برای کمک به شروع کار عمرانی انجام دادیم. اما باتوجه به عدم پیگیری مناسب پژوهشگاه برای تخصیص نقدینگی آن از سازمان برنامه وبودجه کشور تامین نقدینگی ناچیزی برای آن صورت گرفت که حدود فقط ۳ درصد اعتبار ابلاغی بود.
از دست رفتن فرصت استفاده از فاینانس های چین
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک تشریح کرد: سال ۹۷ موضوع فاینانس را با سازمان سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد مطرح و با فاینانسرهای پیشنهادی از سطوح ملی وارد مذاکره شدیم و درنهایت با یکی از فاینانسرهای چین که در ایران بیش از میلیاردها دلار کار فاینانس کرده بود ازجمله خط یک و ۲ متروی تهران را فاینانس انجام داده بود به اتفاق مدیر طرح توافق اولیه کردیم، شرکت ملی واردات و صادرات فنی چین جهت اجرا و تامین مالی و تهیه تجهیزات و مدیریت پروژه اعلام آمادگی کرد.
وی اشاره کرد: در وزارت علوم تأییدیه وزیر علوم در خصوص مطرح شدن طرح در شورای اقتصاد با حمایت «نیسی» و «برومند» در معاونت پژوهشی وقت وزارت علوم گرفتن شد. پیش از چین با برخی کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده بودیم متأسفانه به سبب مشکلات تحریمی چاره ای جز تمرکز بر روی فاینانس چین نداشته ایم؛ این مصوبه نخستین بار نشان دهنده اولویت دار بودن طرح در سیستم آموزش و پژوهش کشور محسوب گشته و به سازمان برنامه وبودجه جهت طی مراحل اداری و شورای اقتصاد معرفی گردید.
لک اشاره کرد: در قانون بودجه سال ۹۷ یک میلیارد دلار فاینانس برای توسعه آزمایشگاه ها و برنامه علمی لحاظ شده بود؛ در شورای اقتصاد طرح باید حتما فاینانسر و توجیه اقتصادی و آورده اولیه داشته باشند و یک بانک ایرانی و خارجی برنامه های مالی را جلو ببرد. موضوع مهم و اساسی که بعدازآن مسکوت ماند و بنظر می رسد عملاً گامی برای پیشبرد آن از طرف پژوهشگاه بعنوان دستگاه اجرائی برداشته نشده است در حقیقت پژوهشگاه با نداشتن توان مالی امکان تعهد آورده اولیه قریب به ۱۰ تا ۱۵ درصد و نیز نداشتن امکان کار با نظام بانکی در ابعاد چند صد میلیون دلار موردنیاز طرح را نداشته و در صورت ادامه وضعیت موجود در آینده نیز عملاً نخواهد داشت.
وی اشاره کرد: بنظر می رسد این فرصت مهم از نیز ازدست رفته است؛ منابع مالی ما در چین بود و هست و می توانستیم از این ظرفیت ها استفاده نمائیم و در قالب قرارداد جامعی با چین این طرح را جلو ببریم؛ چین جهت کسب قدرت اقتصادی و علمی دنیا در زمینه زیرساخت های بزرگ علمی میلیاردها دلار سرمایه گزاری نموده و می کند مهم ترین و پیشران آنها سنکتروترون شانگهای چین باحدود ۱۷۶ میلیون دلار و ازلحاظ فنی نزدیک به چشمه نور ایران به خوبی ساخته و به بهره برداری رسانده است می توانستیم حداقل ۵۰ درصد تجهیزات و سیستم ها را در داخل کشور بسازیم و این بودجه می توانست به بخش صنعت دانش بنیان کشور نیز تزریق و تحول بوجود آورد.
ایجاد زیرساخت عمرانی چشمه نور در قزوین
مدیر اجرائی قبلی پروژه چشمه نور اظهار نمود: تامین زیرساخت های طرح نیز برای ما مثل آب و برق، گاز و زیرساخت های ارتباطی مهم بود؛ کار بزرگی در استان صورت گرفت چون آب یک زیرساخت خیلی مهم می باشد. در محل اجرای طرح آب نداشتیم و اگر موضوع را حل نمی کردیم امروز غیرقابل حل بود؛ در آن سال ها توسط آب و فاضلاب شهری و معاونت عمرانی و سازمان برنامه وبودجه به برنامه ای رسیدیم که آب رسانی در منطقه پیش رود، آب رسانی کار بزرگی بود که صورت گرفت و یک خط آب رسانی بزرگ در منطقه بالای اتوبان انجام شد که ارزش امروز این اقدام ده ها میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت: این زیرساخت با بلندنظری استان و صرفه جویی در منابع آب شهری و هماهنگی که صورت گرفت باهدف اصلی پیش بینی تامین آب طرح بدون مشارکت پژوهشگاه جلو رفت؛ و استان به جهت پشتیبانی از طرح بخش کمی از هزینه ها را متوجه طرح چشمه نور نمود که بنظر می رسد هنوز توسط پژوهشگاه عمده آن تامین و پرداخت نشده است.
لک بیان کرد: استان تلاش داشت بسترها را برای انجام فعالیت از مسیرهای مختلف فراهم کند؛ با حمایت صالحی سازمان انرژی اتمی تقبل ساخت آزمایشگاه های تحقیق و توسعه را در محل طرح را پذیرفت و درنهایت چندین هزار متر زیربنا در تابستان امسال افتتاح شد؛ بدون آنکه پژوهشگاه در این خصوص اقدام و یا هزینه ای کند و نیز مهمانسراهای مختلفی جهت استقرار کارشناسان و نیز مرکز نوآوری چشمه نور ایران با همت پارک علم و فن آوری قزوین و نیز اختصاص مرکز داده قزوین به طرح چشمه نور نمونه هایی از کوشش همه جانبه استان و حوزه اجرائی طرح که باهدف تکمیل پازل های مختلف موردنیاز پیشبرد طرح در ضمن سالهای اخیر شکل یافته اند.
وی اظهار نمود: شاید بتوان گفت تلاش ها در سال ۹۹ جهت اصلاح روند موجود در پژوهشگاه و تشکیل کنسرسیوم ایفای جدی تر مسئولیت های معاونت علمی و فن آوری به اوج رسید جلسات و نشسته ای مختلفی انجام شد و در نهایت با بروز نگرانی بی مورد در پژوهشگاه در خصوص احتمال از دست دادن مدیریت طرح ناتمام و عملاً بی نتیجه ماند و متأسفم که بگویم به‍دلایل مختلفی که در قبل نیز به آن اشاره کردم بنظر می رسد چنانچه این تغییر نگاه و سبک مدیریت اجرائی در پژوهشگاه تغییر اساسی کند و نیز راهبری کلان طرح در معاونت علمی ریاست جمهوری اتفاق نیافتد انتظار تحول جدی در پیشبرد این طرح در آینده نزدیک دور از ذهن خواهد بود.
لک تصریح کرد: برمبنای سند چشمه انداز ونیز نقشه علمی کشور و در امتداد جذب نخبگان و توسعه اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی این زیرساخت ها و امکانات فراهم می گردد. بنظر می رسد کوشش های معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و نیز پژوهشگاه دانش های بنیادی فراز و نشیب های مختلفی در راه ایجاد این زیرساخت ها داشته است که در مواردی نیز به جهت روشن نگه داشتن این شعله جای تشکر دارد اما ادامه روند موجود در از دست دادن فرصت ها و عدم ایفای کامل وظایف و مسئولیت های معاونت علمی و فن آوری و دیگر دستگاه های مرتبط و نیز پرهیز پژوهشگاه از واگذاری مسئولیت اجرائی به دستگاه های اجرائی کارآمدتر و تشکیل کنسرسیوم ملی ضمن حفظ جایگاه پژوهشگاه بعنوان دستگاه بهره بردار با مجموعه سیاست ها و راهبردهای اعلامی کشور و نظام سازگار نبوده و نخبگان و جامعه علمی کشور انتظار تجدیدنظر جدی در روند اجرائی موجود را خواهان خواهند شد.
این کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک در آخر اظهار داشت: امیدواریم تحول و نوآوری در همه زمینه های موردنیاز تحقق زیرساخت های بزرگ علمی که پیشران توسعه دانش بنیان و دارالفنون جدید ایران اسلامی خواهند بود.



1400/06/28
20:29:21
5.0 / 5
486
تگهای خبر: ارتباطات , اساتید , الكترونیك , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل