الکترولیت ایرانی به فاز صنعتی رسید
دانلود فایل: در صورتیکه جهان به طرف حذف کامل خودرو های سوخت فسیلی تا سال 2040 حرکت می کند، یک شرکت دانش بنیان گام مهمی برای بومی سازی یکی از حیاتی ترین اجزای باتری های لیتیومی برداشته است؛ الکترولیت، ماده ای که بدون آن، تولید باتری و خودرو های برقی نا ممکن است.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، الکترولیت، یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین اجزای باتری های لیتیومی است؛ ماده ای مایع یا ژل مانند که میان دو قطب مثبت و منفی باتری قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن، انتقال یون های لیتیوم بین این دو الکترود در حین شارژ و دشارژ است. بدون حضور الکترولیت، هیچ واکنش الکتروشیمیایی مؤثری در باتری رخ نمی دهد و در واقع عملکرد باتری بطورکامل مختل می شود.
در باتری های پیشرفته امروزی، الکترولیت ها باید دارای خاصیت هایی مانند هدایت یونی بالا، پایداری شیمیایی، ایمنی در مقابل حرارت و عدم واکنش با الکترودها باشند. این موضوع سبب شده فرمولاسیون آنها بسیار پیچیده و تولیدشان به شدت حساس و وابسته به شرایط کنترل شده باشد. یکی از چالش های بزرگ این ماده، عمر مصرف کوتاه (حدود ۶ ماه) و عدم تحمل در مقابل رطوبت و اکسیژن هوا است، بگونه ای که حتی تماس لحظه ای با هوای آزاد می تواند آنرا فاسد کند.
با گسترش تولید خودرو های برقی و ذخیره سازهای انرژی، نیاز به الکترولیت های باکیفیت و تولید داخلی بالاتر از پیش احساس می شود؛ خصوصاً در کشورهایی که به دنبال بومی سازی زنجیره تامین باتری هستند. ازاین رو، توسعه دانش فنی و تجاری سازی تولید الکترولیت در ایران می تواند قدمی راهبردی برای حضور مؤثر در اقتصاد آینده مبتنی بر انرژی پاک باشد.
محمد پاک نیت از پژوهشگران یکی از شرکتهای دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ما در این شرکت در عرصه تولید الکترولیت باتری های لیتیومی فعال هستیم. این نوع باتری ها دارای ۴ جزء اصلی هستند که یکی از حساس ترین جزء آن الکترولیک است و این حساسیت در زمینه تولید آنست.
وی الکترولیت باتری را مایعی در بین صفحات باتری دانست و اظهار نمود: الکترولیت از نظر فرمولاسیون بسیار دقیق و پیشرفته است تا بتواند پروسه هدایت الکترونی را به وجود بیاورد، مقاومت زیاد ایجاد نکند و عمل کردن آن منجر به گرم شدن باتری نشود.
پاک نیت، حساسیت دیگر الکترولیت را از جنبه های آتشسوزی و انفجار دانست و افزود: سوانحی که از خودرو های برقی و گوشیهای همراه می شنویم، ناشی از الکترولیک است. از طرفی در زمان تولید الکترولیت هیچ گاه نباید با رطوبت و هوا تماس داشته باشد؛ چونکه کوچکترین تماس الکترولیت با اکسیژن و یا رطوبت، سبب از بین رفتن محصول خواهد شد.
این فناور، عمر کوتاه الکترولیک را از دیگر خاصیت های آن نام برد و تصریح کرد: از زمان تولید به مدت ۶ ماه قابل استفاده می باشد و پس از آن قابل بهره برداری نخواهد بود. به علت عمر کوتاه الکترولیت، هر کشوری که باتری تولید می کند، نیاز دارد تا یک مجموعه الکترولیت ساز در کنار آن باشد و به علت این عمر کوتاه، مبادرت به واردات آن نمی کنند.
این فناور حوزه انرژی، ضمن اشاره به عمر محدود الکترولیت، تصریح کرد: الکترولیت تنها حدود ۶ ماه بعد از تولید قابل استفاده می باشد و بعد از آن دیگر کارآیی لازم را ندارد. ازاین رو کشورهایی که در عرصه تولید باتری فعال می باشند، ناگزیرند که خط تولید الکترولیت را نیز بصورت داخلی راه اندازی کنند؛ چونکه واردات آن، با عنایت به عمر کوتاهش، مقرون به صرفه نیست.
پاک نیت، افزود: کاری که مجموعه ما انجام داده، رسیدن به گرید تجاری الکترولیت باتری ها است و آماده ورود به فاز صنعتی هستیم. قیمت تولیدی ما تقریباً ۳۰ درصد کمتر از نمونه خارجی است.
بگفته وی در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۰ درصد از خودروهایی که در دنیا به فروش رسید، برقی بوده است و اگر بخواهیم در آینده ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی را در کشور تولید نماییم، به ۱۵ هزار تن الکترولیت نیاز داریم که ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار دارد.
وی افزود: پیشبینی برقی سازی کامل خودروسازی دنیا نشان داده است که تا سال ۲۰۴۰ هیچ خودروی بنزینی و گازوئیلی در دنیا تولید نمی شود و تا سال ۲۰۵۰ در خیابان ها به ندرت خودرو های بنزینی مشاهده می شود و بازاری حدود ۷۰۰ میلیون دلاری برای خودروسازی ما در پی خواهد داشت.
پاک نیت اظهار داشت: ازاین رو با ارزش بزرگی روبرو می باشیم که اگر امروز به فکر آن نباشیم، باید در آینده آنرا وارد نماییم.
این محقق حوزه فناوری، با اشاره به اینکه در حوزه باتری های لیتیومی دو مجموعه در کشور فعال گشته است، اضافه کرد: هم اکنون اجزای این باتری ها وارد و در کشور مونتاژ می شود و بزرگترین طرحی که در این حوزه وجود دارد در ارتباط با شرکت مپنا می شود که ظرفیت آن ۵۰۰ مگاوات ساعت است. این مجموعه روزانه به یک میلیون تن الکترولیت نیاز دارد که در شروع کار وارد خواهد کرد، ولی به علت چالش هایی که در تولید الکترولیت وجود دارد، نیاز به داخلی سازی آن دارد.
وی اظهار داشت: ما قراردادی با ستاد مواد پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری داریم که باید تا انتهای سالجاری تولید الکترولیت را در مقیاس نیمه صنعتی راه اندازی نماییم تا پروسه تولید را ارزیابی کنیم؛ چونکه پروسه تولید در الکترولیت بسیار با اهمیت و بسیار حساس است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب