دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كرد
دانشگاه آزاد نقش کلیدی در ارتقاء جایگاه علمی ایران ایفا کرده است
به گزارش دانلود فایل، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر آمار مقالات دانشگاه آزاد را حذف نماییم، رتبه علمی کشور به شدت افت می کند؛ این مساله نشان دهنده سهم بزرگ این دانشگاه در تولید علم کشور است.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، عبدالحسین خسروپناه امروز در چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی خصوصاً شهدای این دانشگاه، به تبیین دستاوردهای این نهاد علمی در طول چهار دهه فعالیت پرداخت و تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد بدون آنکه باری بر دوش دولت بگذارد، میلیونها دانشجو را تربیت و به کشور تحویل دهد؛ امری که تحقق آن از طرف دولت به تنهایی ممکن نبود.
خسروپناه بیان کرد: نباید فراموش نماییم که امامین انقلاب اسلامی و بزرگان مانند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش بنیادینی در تأسیس و هدایت این دانشگاه ایفا کرده اند. دانشگاه آزاد اسلامی، یادگار حکیمان و شهیدان این سرزمین است و باید این مسیر علمی و فرهنگی با قدرت ادامه یابد.
افزایش چشم گیر جمعیت دانشجویی و جهش در جذب هیأت علمی
وی ضمن اشاره به رشد جمعیت دانشجویی در سالیان اخیر اظهار داشت: هم اکنون، حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند؛ این در شرایطی است که در دوره اخیر ریاست دانشگاه، حدود ۶۰۰ هزار دانشجو به این جمع اضافه شدند. این جهش در حالی رقم خورد که دانشگاه در مقاطعی با کاهش ورودی مواجه بود.
خسروپناه ضمن اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۳۰ هزار عضو هیأت علمی دارد که ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از آنها در عرصه علوم انسانی و هنر فعال می باشند. جذب و پیشرفت این تعداد از استادان در دانشگاه های دولتی ممکن نبود و دانشگاه آزاد زمینه ساز بالندگی آنها شد.
افزایش هیات های ممیزه برای تسریع روند پیشرفت استادان
این مقام مسئول اظهار نمود: در آغاز دوره ریاست فعلی، تنها یک هیات ممیزه در دانشگاه فعال بود؛ حال این تعداد به چهار رسیده است. البته دانشگاه این ظرفیت را دارد که تا هشت هیات ممیزه نیز داشته باشد تا پرونده های پیشرفت استادان معطل نماند.
سهم برجسته دانشگاه آزاد در پیشرفت رتبه علمی کشور
خسروپناه با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی در پیشرفت جایگاه علمی کشور عنوان کرد: اگر مقالات علمی و پژوهشی این دانشگاه را از آمارهای کل کشور حذف نماییم، جایگاه علمی ایران بمراتب پایین تر خواهد آمد. این دانشگاه اهمیت بالای ی در حفظ و پیشرفت رتبه علمی کشور داشته است.
رشد مجلات علمی و توجه به محققان جوان
وی همین طور به کارهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد مجلات علمی، خصوصاً مجلات آی اس آی و آی اس سی، نسبت به مجلات علمی عمومی کمتر است و باید در این حوزه جهشی تازه رقم بخورد. خوشبختانه مجلات علمی مختلفی درحال تولید هستند و باشگاه محققان جوان دانشگاه آزاد نیز ظرفیت مهمی برای توسعه تحقیقات در اختیار دارد.
دانشگاه آزاد؛ نهادی برخاسته از حمایت امامین انقلاب
خسروپناه با یادآوری نقش رهبری نظام در پشتیبانی از دانشگاه آزاد اظهار داشت: این دانشگاه از ابتدا با پشتیبانی مقام معظم رهبری، چه در زمان ریاست جمهوری و چه بعد از آن، شکل گرفت و تقویت شد. ایشان همیشه با خصوصی سازی کامل دانشگاه مخالف بودند و تاکید داشتند که این نهاد علمی باید عمومی و متعلق به همه مردم باشد.
نقش دانشگاه آزاد اسلامی در حکمرانی علمی، فرهنگی و فناورانه کشور
عبدالحسین خسروپناه ضمن اشاره به ظرفیتهای فراگیر دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد مختلف، اظهار داشت: این دانشگاه موفق شده است دانشجویان جوان را از همان دوران تحصیل به عنوان پژوهشگر تربیت کند. این مزیت بزرگی است که دانشگاه آزاد در اختیار دارد.
تقویت تشکل های علمی و انجمن های دانشجویی
وی ششمین موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی را پشتیبانی از کارهای علمی و تشکیلاتی دانشجویان دانست و عنوان کرد: «در حال حاضر، ۲۲۳ تشکل و ۱۷۶۲ کانون فعال دانشجویی در دانشگاه مشغول به کار هستند. این کارها موجب رشد فکری و اجتماعی دانشجویان شده است.»
حضور مؤثر دانشگاه در حوزه رسانه ای
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار نمود: حضور دانشگاه آزاد در رسانه نیز قابل توجه است؛ روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکانیوز نمونه هایی از تجربه های موفق دانشگاه در حوزه رسانه هستند. در حالی که یکی از ضعف های اصلی ما در حکمرانی، ضعف رسانه ای است، قسمتی از این دفعه را دانشگاه آزاد اسلامی بر دوش گرفته است.
فعالیت های فرهنگی، ورزشی و نقش استادان در ترویج فرهنگ
وی ضمن اشاره به برنامه های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه اضافه کرد: کارهای گسترده فرهنگی و ورزشی خصوصاً با تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی دنبال می شود. هزاران دانشجو در مسابقات ورزشی داخلی و جهانی شرکت کرده اند و امکانات ورزشی دانشگاه در سراسر کشور، بی نظیر است.
خسروپناه همین طور اظهار داشت: بالاتر از ۴ هزار استاد به عنوان استاد همیار فرهنگ با معاونت فرهنگی همکاری می کنند. برگزاری کرسی های آزاداندیشی با مشارکت ۱۱ هزار تیم از سراسر کشور، نمونه بارزی از نوآوری فرهنگی دانشگاه است؛ تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در پیامی از این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کردند.
گسترش کارهای جهادی و مذهبی
این مقام فرهنگی ضمن اشاره به کارهای جهادی دانشگاه اظهار داشت: حدود ۸۰۰ گروه جهادی تخصصی در دانشگاه فعال می باشند. برنامه های مذهبی مانند شب های قدر و سایر مناسبت ها نیز با قوت در واحدهای دانشگاهی برگزار می گردد.
پیشرفت در عرصه فناوری و شرکت های دانش بنیان
خسروپناه با تاکید بر اهمیت کارهای فناورانه عنوان کرد: در عرصه های مختلف فناوری، خصوصاً در حوزه هایی چون رباتیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، لیزر و آب، دانشگاه آزاد اسلامی پیشرفت های قابل توجهی داشته است. به عنوان نمونه، در واحدهای قزوین و نجف آباد، ۱۰ ساختمان با مساحت ۲۴ هزار متر مربع به فناوری اختصاص یافته اند و ۲۰۸۴ هسته و شرکت دانش بنیان در دانشگاه فعالیت دارند.
فعالیت در آموزش عمومی و پرورش نسل آینده
وی افزود: در عرصه آموزش و پرورش نیز دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی ۸۰۰ مدرسه سما و ۱۲ مدرسه معارف اسلامی، باری از دوش وزارت آموزش و پرورش برداشته است. این مدارس نقش مؤثری در تربیت نسل آینده داشته اند.
تقریب مذاهب و تقویت وحدت اسلامی
وی ضمن اشاره به تلاش دانشگاه در ایجاد وحدت مذهبی، اضافه کرد: با راه اندازی ۳۲ دفتر در استانها در عرصه تقریب مذاهب، دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل توطئه های دشمن برای ایجاد نزاع مذهبی ایستاده است. برگزاری جشنواره های امامت و مهدویت نیز از دیگر کارهای مؤثر دانشگاه در این حوزه می باشد.
نقش دانشگاه آزاد در عرصه سلامت کشور
خسروپناه با بیان اینکه دانشگاه آزاد در عرصه سلامت نیز حضور فعالی دارد، خاطرنشان کرد: بیمارستان فرهیختگان حال یکی از قطب های پیوند کلیه در کشور است و خدمات گسترده ای در عرصه بهداشت و درمان ارائه می کند. معاونت علوم پزشکی دانشگاه نیز دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه داشته است.
ورود جامع دانشگاه به حوزه های حکمرانی علمی و فرهنگی
وی در جمع بندی این بخش اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز دیگر تنها یک نهاد آموزش محور نیست؛ بلکه به دانشگاهی نسل سوم تبدیل گشته که همزمان در آموزش، پژوهش، فرهنگ، رسانه، فناوری، پزشکی، آموزش عمومی، تقریب مذاهب و سلامت نقش آفرینی می کند. این دانشگاه، نمونه ای از یک دولت مردمی علمی است که در همه عرصه ها حضور دارد.
پاسخ به یک پرسش کلیدی حکمرانی: چگونه دانشگاه آزاد ماندگار شد؟
خسروپناه در بخش دوم سخنان خود به یک پرسش بنیادین پرداخت و اظهار داشت: سؤال مهم این است که چگونه دانشگاه آزاد اسلامی توانست در این سال ها بماند و رشد کند؟ پاسخ روشن است؛ با وجود دولت حجیم و فربه ای که در کشور وجود دارد، بخش غیردولتی به طور معمول اجازه رشد نمی یابد. اما دانشگاه آزاد توانست خلاف این جریان حرکت نماید.
وی ادامه داد: منظورم از دولت، فقط قوه مجریه فعلی یا گذشته نیست؛ بلکه ساختاری است که ۸۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد. تا وقتی که این غول اقتصادی در دست دولت باشد، امکان رشد واقعی بخش خصوصی یا غیردولتی وجود ندارد.
خسروپناه در ادامه تاکید کرد: موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی، اثباتی است بر اینکه با اتکا به دانش، مشارکت مردمی و استقلال نسبی از دولت، می توان نهادی کارآمد، ماندگار و مؤثر در حکمرانی ملی ایجاد کرد.
ضرورت استقلال در حکمرانی علم و فناوری برای عبور از بحران های ملی
عبدالحسین خسروپناه ضمن اشاره به سهم ۴۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از آموزش عالی کشور، اظهار داشت: اگر این دانشگاه چنین سهم بزرگی نداشت، بطور قطع تا امروز دوام نمی آورد. این نکته می تواند درسی مهم برای حکمرانی باشد. کشور ما نیازمند شرکتها و نهادهای بزرگ غیردولتی است؛ در غیر این صورت، اقتصاد همیشه وابسته به دولت باقی می ماند و گرفتار ناترازی های مزمن خواهد شد.
الگوی ناصحیح اداری؛ مانعی بزرگ در راه حکمرانی کارآمد
وی با انتقاد از ساختار بوروکراتیک کشور بیان کرد: با این سبک حکمرانی حکومتی، سلسله مراتب ناکارآمد و بروکراسی فشل، نمی توان مشکلاتی چون آب، برق، گاز و اقتصاد را حل کرد. ریشه خیلی از ناترازی ها، الگوی غلط اداری در دولت می باشد. اگر واقعا بدنبال حل این مشکلات هستیم، نخست باید الگوی حکمرانی مان را اصلاح نماییم.
نیاز به الگویی مشابه دانشگاه آزاد در حوزه فناوری های نو
خسروپناه اظهار نمود: از سال ۱۳۶۱ که دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد، حکمرانی آموزش عالی تغییر پیدا کرد. امروز نیز باید نهادی مشابه دانشگاه آزاد، اما در عرصه فناوری های نو و دانش بنیان ایجاد شود؛ نهادی غیردولتی و غیردولتی نما، با حمایت حاکمیت اما با استقلال در اجرا.
صنعت فولاد؛ نمونه ای از عقب ماندگی فناورانه با وجود رشد کمی
وی ضمن اشاره به تجربه دیدار اخیر خود با فعالان صنعت فولاد در دانشگاه تهران اظهار داشت: در صورتیکه صنعت فولاد یکی از صنایع پیشرفته کشور است، اما بازهم در خام فروشی متوقف مانده ایم و رشد فناوری در این عرصه متناسب با رشد صنعتی نبوده است. این نشان داده است که نیاز به مجموعه ای مستقل، فناور و دانش بنیان داریم که بتواند راهبر حوزه فناوری در کشور باشد.
دانشگاه آزاد باید استقلال ساختاری در حکمرانی علمی پیدا کند
این مقام مسئول ضمن اشاره به لزوم استقلال دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر مقرر است دانشگاه آزاد این دفعه را بر دوش بکشد، باید هیات امنای مستقل و مؤثر، شورای برنامه ریزی مستقل و شورای گسترش مستقل داشته باشد. تا وقتی که همه دانشگاه ها تابع یک شورا در وزارت علوم باشند، بطور قطع حوزه فناوری و دانش بنیان رشد نخواهد کرد.
ضعف در تنوع رشته های هنری و میان رشته ای؛ حاصل تمرکزگرایی در برنامه ریزی آموزشی
خسروپناه با انتقاد از محدودیت در توسعه رشته ها خصوصاً در عرصه هنر اظهار داشت: ایران، مهد هنر است، اما هنوز رشته های کارشناسی، ارشد و دکترای خوشنویسی در کشور نداریم و دانشجوی ایرانی برای دریافت مدرک خوشنویسی به کشورهای همسایه می رود. چرا نباید رشته هایی مانند صنایع دستی یا دکترای موسیقی داشته باشیم؟
وی افزود: خیلی از رشته های علوم انسانی باید بازبینی و برخی حتی تعطیل شوند تا رشته های میان رشته ای جدید شکل گیرد. اما تا استقلال در شوراهای برنامه ریزی و گسترش دانشگاه آزاد اسلامی حاصل نشود، این تحولات ممکن نخواهد بود.
تأکید بر نقش استادان در حکمرانی دانشگاهی
خسروپناه در آخر سخنانش خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: می خواهم بر یک اصل مهم تاکید کنم؛ هر نوآوری، بالندگی و تحول در آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش پزشکی، پژوهش، فناوری، فرهنگ، اجتماع و سایر حوزه ها تنها با مشارکت حداکثری استادان و اعضاء هیات علمی محقق خواهد گردید.
وی ادامه داد: در تمام فرآیندهای حکمرانی دانشگاهی ـ از سیاست گذاری، بخشنامه نویسی، تنظیم گری و راهبری، تا اجرا، تصدی گری و ارزیابی ـ حضور فعال استادان ضرورت دارد. آنچه امروز موجب موفقیت دانشگاه آزاد در آموزش، پژوهش و فناوری شده، مشارکت فراگیر استادان بوده است. این مشارکت باید به همه حوزه ها تسری یابد تا بتوانیم شاهد دستاوردهای بزرگ تری باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب