نتایج مطالعات میدانی محققان از متروپل
سه سال سکوت در مقابل تغییرات خطرناک در ساخت متروپل و بهره برداری بدون نقشه از سال ۹۹
به گزارش دانلود فایل، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به نبود اطلاعات دقیق حتی ۴۰ روز بعد از حادثه فروریزش متروپل، تاکید کرد: تغییرات اساسی در ساختار متروپل بدون پشتوانه مهندسی اجرا شده بود، در حالیکه این ساختمان از سال ۱۳۹۹ بدون هیچ سند فنی معتبر، درحال استفاده بوده است.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دکتر سید مجتبی موسوی در نشست «تاملی دیگر در رخداد متروپل؛ سرگذشت پژوهی فروریزش ساختمان متروپل آبادان» ضمن اشاره به وقوع حادثه متروپل در دوم خرداد ۱۴۰۱ اظهار داشت: در همان روزها تصاویر هوایی که توسط ایرنا انتشار یافت، ما را به تجزیه و تحلیل دقیق تر این فاجعه واداشت و آن روز تا ساعتهای پایانی شب در پژوهشگاه بودم و اخبار و اطلاعات مربوط را دنبال می کردم.
موسوی از تلاشهای تیم پژوهشگاه جهت بررسی و تحلیل علت های حادثه متروپل سخن گفت و اضافه کرد: حدود چهل روز بعد از حادثه، تیمی چهار نفره به آبادان سفر کردیم و بعد از ورود به آبادان، ابتدا به فرمانداری رفته و با همراهی دوستانی از سازمان مدیریت بحران کشور و استان جلسه ای برگزار کردیم.
وی افزود: سپس به محل ساختمان متروپل رفتیم و بعد از بازدید از آن، در ستاد فرماندهی مدیریت بحران با حضور نمایندگانی از شهرداری جلسه ای برگزار کردیم که اطلاعات مفیدی عرضه شد. پس از جلسه در فرمانداری، به بررسی میدانی چند ساختمان دیگر در سطح شهر آبادان پرداختیم که همچون آنها برج وزرا متعلق به همان هلدینگ عبدالباقی بوده است.
موسوی ضمن اشاره به نشست غیر یکنواخت زمین میان ساختمان های مورد بازدید این تیم تحقیقاتی، اظهار داشت: در مشاهده میدانی، نشست نامتوازن زمین کاملا مشهود بود. همینطور بازدیدهایی از ساختمان های ایرانیان، دادستانی و ساختمان های مقابل شهربازی داشتیم که همه نشان دهنده مشکل نشست غیر یکنواخت است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، اضافه کرد: بسیار حیرت انگیز بود که علیرغم این مشکلات جدی نشست، ساکنان این ساختمان ها به صورت عادی در آنها زندگی می کردند. یادم آمد در فرصت مطالعاتی ام در ژاپن، استادمان می گفت بعد از زلزله، برای تعمیر سازه ها از جک استفاده می نمایند و ساختمان ها را به حالت اولیه برمی گردانند. اما در آبادان چنین حساسیتی وجود نداشت.
وی بازدید از محل دپوی نخاله های ساختمانی را مرحله دیگر این مطالعه میدانی دانست و افزود: در گرمای بالای ۵۳ درجه، محل انباشت نخاله های تخریب شده ساختمان را مشاهده کردیم، گرچه ساختمان هنوز کامل تخریب نشده بود، اما وضعیت نگران کننده بود.
موسوی به بازدید از سازمان نظام مهندسی استان خوزستان بعد از گذشت حدود ۴۰ روز از حادثه اشاره نمود و با اشاره به اینکه با نکته ای عجیب مواجه شدیم؛ اینکه روایت واقعی از اتفاقات حادثه متروپل وجود نداشت، افزود: بعد از ۴۰ روز از فاجعه متروپل هیچ اطلاعات دقیقی در رابطه با علت دقیق حادثه در دست نبود، بنابراین تصمیم گرفتیم اشخاصی را که در پروژه درگیر بودند، دعوت نماییم تا اطلاعات دقیق تری کسب نماییم.
وی ضمن اشاره به مشکلات ساختاری ساختمان متروپل، اظهار داشت: ساختمان متروپل دارای دو بخش بود؛ یکی اسکلت فولادی و دیگری اسکلت بتنی. تمام مشکلات عمده در ارتباط با بخش اسکلت بتنی بود و بخش فولادی گرفتار مشکل نشد. این مورد برخلاف تبلیغات گسترده ای بود که قبل از حادثه در رابطه با استقامت اسکلت فولادی شده بود.
موسوی اضافه کرد: نقشه های بعد از حادثه در نظام مهندسی موجود بود که نشان می داد در مجاورت ساختمان، نشست و ترک هایی بوجود آمده است. همینطور گزارشی از جوشکارانی که در حادثه فوت کردند، عرضه شد که قبل از آن در دسترس نبود.
وی در رابطه با روند اجرای پروژه، توضیح داد: ساخت پروژه از سال ۹۶ شروع شد و شمع های سرکانتی دور تا دور پروژه اجرا شد تا گودبرداری هفت متری و اجرای پی گسترده بتنی صورت گیرد. با این حال، حین اجرا تصمیم گرفته شد ورودی رمپ پارکینگ تغییر کند؛ ازاین رو ملک مجاور واقع در خیابان سعدی، خریداری و به محوطه متروپل افزوده شد. این تغییرات در ورودی و الحاق ملک مجاور سبب افزایش طول ساختمان و تغییرات بهینه سازی در سازه شد که احتمالا بر وضعیت سازه تاثیر داشته است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ضمن اشاره به تحلیل های فریم به فریم از تصاویر ضبط شده قبل از فروریزش متروپل، اظهار نمود: در آکس ۵ ساختمان، ستونی قرار دارد که با ستونی دیگر در کناره، یک دهانه را می سازند. ویدئویی که از طبقه همکف ضبط شده، نشان داده است که این فضا با نور زیادی همراه می باشد و به طبقات اول، دوم، سوم و چهارم راه دارد و از طبقه چهارم به بعد، پارکینگ ساختمان شروع می شود. این تصاویر نشان داده است که رمپ پارکینگ از طبقه سوم به چهارم می رسد و با تغییراتی که در اجرا رخ داده، سازه گرفتار تغییرات اساسی شده است؛ به صورتی که طرح اولیه عملا به هم خورده و طرح اصلاح شده ای اجرا شده است که بر مبنای آن رمپ به جای مسیر پیشبینی شده، در حوالی مرکز ساختمان و نزدیک ورودی قرار گرفت.
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی ضمن اشاره به مشاهدات میدانی در بازدید از طبقه چهارم ساختمان متروپل، تصریح کرد: تصاویر این طبقه نشان داده است که طول دهانه ها افزوده شده است. نکته قابل توجه اینست که ساختمان متروپل از سال ۱۳۹۹ درحال بهره برداری بوده، بدون آن که مستندات فنی دقیق از وضعیت اجرا وجود داشته باشد.
موسوی با اشاره به اینکه تابحال هیچ نقشه اجرایی رسمی از ساختمان متروپل منتشر نشده است، اظهار داشت: در طول سه سال گذشته، تلاش زیادی برای یافتن نقشه اجرایی این ساختمان صورت گرفت، اما هنوز نمی دانیم این ساختمان دقیقا تحت چه نقشه ای اجرا شده و آیا محاسبات سازه ای آن پاسخگوی بارها بوده یا خیر.
ایشان در ادامه با نمایش تصویری از ضلع راست ساختمان، متروپل شماره یک را نشان داد و تاکید کرد: طول دهانه ها در ناحیه ای که گرفتار فروریزش شد، بسیار قابل توجه است. در این ناحیه، دیوار برشی به درستی عمل نکرده و توزیع نیروها هم به شکل مطلوب انجام نشده است.
موسوی با جمع بندی تحلیل خود، تصریح کرد: تغییرات گسترده در روسازه بشدت نگران کننده بود. حتی اگر فونداسیون ضخیم و صلب هم باشد، در صورت عدم توجه به تغییرات بالا، گرفتار نشست خواهد شد. در سازه ای که قاب مناسبی برای انتقال نیروها وجود ندارد و سقف به شکل دال وافل اجرا شده، ستون های کوچک نمی توانند نیروها را به خوبی منتقل کنند.
وی ضمن اشاره به اثرات این حادثه بر آئین نامه های مهندسی ساختمان، اضافه کرد: بعد از فروریزش متروپل، در شهریور ۱۴۰۲ سمیناری در نمایندگی نظام مهندسی ساختمان آبادان برگزار گردید. بر مبنای مصوبات این نشست، استفاده از شمع برای ساختمان های بالای پنج طبقه در آبادان، ماهشهر و سربندر الزامی شد.
موسوی اخطار داد: نباید تصور نماییم که صرفا با اجرای شمع میتوان از نشست جلوگیری کرد. حتی در محافل دانشگاهی هم این پرسش مطرح است که آیا همیشه اجرای شمع ضروری است؟ باید توجه داشته باشیم که مساله اصلی، شناخت دقیق اثر تغییرات در روسازه بر رفتار زیرسازه است؛ موضوعی که متاسفانه در حادثه متروپل مغفول مانده بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب