آقامیری:
در فضای مجازی تنها ۱۰ کشور داریم
به گزارش دانلود فایل، دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: جنگ تحمیلی 12 روزه به صورت نظامی تمام شده اما بازهم جنگ سایبری و جنگ شناختی و رسانه ای ادامه دارد.
به گزارش دانلود فایل به نقل از خبر آنلاین، به نقل از ایسنا، سید محمدامین آقامیری رییس مرکز ملی فضای مجازی عصر روز چهارشنبه (۱ مرداد ۱۴۰۴) در نخستین جلسه شورای فضای مجازی استان اصفهان با اشاره به اینکه برخلاف فضای سنتی که کشورها در آن تعریف و هویت دارند، در فضای مجازی تنها چند کشور داریم، اضافه کرد: در فضای مجازی حدود ده کشور داریم و بقیه کشورها وجود خارجی ندارند. در حقیقت کشورهایی که توانستند ظرفیت سرزمینی و میراث تاریخی خودرا حفظ کنند، در فضای مجازی کم هستند و خوشبختانه ایران نیز در این فضا با زحمت هایی که در عرصه اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه ها کشیده شده، ظرفیت خوبی به وجود آمده که این ظرفیت، وابسته نیست و هویت دارد.
آقامیری با اشاره به اینکه در نقطه حساس تاریخی هستیم که شکل دهنده آینده ایران است، اشاره کرد: در شبکه ملی اطلاعات ۴ لایه تعریف شده که لایه اول، لایه زیرساخت و خدمات پایه است که عمده آن برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که خوشبختانه در این زمینه در وضعیت خوبی هستیم و در حقیقت باید زیرساخت خوب داشته باشیم تا بتوانیم خدماتی که مردم نیاز دارند را بصورت پایدار تامین نماییم.
وی با اشاره به اینکه هر چه قدر بتوانیم نیازمندی های این حوزه را بصورت بومی برطرف نماییم، در وضعیت بحران مانند جنگ می توانیم خدمت به مردم را تضمین نماییم، گفت: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اقتصاد دیجیتال نقشی مهم و موثر ایفا کرد و به مردم با ادامه ارائه خدمات، آرامش داد و این بسیار باارزش است؛ در حقیقت ادامه ارائه خدمات توسط کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال، تاب آوری مردم را در جنگ افزایش داد.
رییس مرکز ملی فضای مجازی همین طور با اشاره به اینکه لایه دوم، خدمات کاربردی است، اظهار داشت: باید این لایه توسعه یابد و بخش اصلی اقتصاد دیجیتال در این لایه تعریف می شود. یکی از دلیلهای حرکت به سوی استانها در این لایه بدین سبب بود تا از مزیت ها و نقاط قوت هر استان برای توسعه آن بتوان بهره برد که این اتفاق موجب ایجاد تنوع ارائه خدمت و اشتغالزایی می شود.
آقامیری درباب لایه سوم نیز اضافه کرد: لایه محتوا نسبت به سایر لایه ها بسیار اهمیت دارد و اگر بهترین زیرساخت و خدمات کاربردی هم داشته باشیم، فقط بهترین جاده را داریم اما محتوا در حقیقت ماشینی است که در آن عبور می کند بدین سبب بسیار اهمیت دارد.
وی اشاره کرد: امروزه با توسعه فناوری، محتوا بطور همزمان به ۵۰ زبان منتشر می شود که این البته فرصتی برای ما هم هست که بتوانیم محتوای خودمان را به زبان های دیگر مبدل کرده و میراث دینی، تاریخی و فرهنگ غنی ایرانی را به گوش جهانیان برسانیم بدین سبب اگر در این زمینه سرمایه گذاری نماییم توسعه فرهنگی پایداری خواهیم داشت و می توانیم گفتمان سازی نماییم.
رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه باید قالب محتوای جدید را شناسایی نماییم و دیجیتالی کردن محتواها، کافی نیست، گفت: اقتصاد محتوا بحث بسیار مهمی در این لایه است و متاسفانه در کشور ما، استفاده از محتواهای دیگر کشورها بجای تولید، به سبب صرفه اقتصادی، اقبال بیشتری دارد، این در حالیست که ما باید به لحاظ محتوایی تولیدکننده باشیم.
آقامیری درباب تاثیر هوش مصنوعی در عرصه ارتباطات نیز اظهار داشت: هوش مصنوعی به سرعت درحال توسعه و فراگیرشدن است و در آینده، با وجود هوش مصنوعی حتماً رساندن پیام به دسته های مختلف مخاطبان مشکل تر خواهد شد و احتمالاً افراد جامعه فقط محدود به ارتباط با هوش مصنوعی می شوند که این محدوده ارتباطی رسیدن پیام به جامعه هدف را مشکل تر می کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به توقف درگیری های نظامی، اشاره کرد: جنگ تحمیلی ۱۲ روز به صورت نظامی تمام شده اما بازهم جنگ سایبری و جنگ شناختی و رسانه ای ادامه دارد...
آقامیری در آخر اظهار داشت: با اهمیت ترین عنصری که اقتدار کشور را در دوران جنگ تحمیلی نشان داد، اتحاد و پشتیبانی مردم بود بدین سبب دشمن برای مرحله بعد این وحدت را هدف قرار گرفته و با انواع ابزارها بدنبال تاثیرگذاری در این حوزه می باشد و به این علت تحلیل جنگ شناختی بسیار اهمیت دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب