رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران اعلام كرد

برپایی كنفرانس بین المللی آكوستیك و ارتعاشات، كوشش برای تولید رشته مهندسی آكوستیك در مقطع ارشد

برپایی كنفرانس بین المللی آكوستیك و ارتعاشات، كوشش برای تولید رشته مهندسی آكوستیك در مقطع ارشد

دانلود فایل: هشتمین كنفرانس بین المللی آكوستیك و ارتعاشات، 13 و 14 آذر ماه امسال با همكاری انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران و دانشگاه شهید بهشتی در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.


داوود یونسیان، رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینكه بحث آكوستیك و ارتعاشات در حیطه های شهری، موضوعات معماری، آكوستیك ساختمان، آكوستیك ماشین آلات صنعتی، خودرو و وسایل نقلیه مطرح است، انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران را متشكل از مجموعه ای از متخصصین حوزه صدا و ارتعاشات كشور معرفی و تصریح كرد: رویكرد اصلی این متخصصان طراحی روش و ابزاری برای كم كردن ارتعاشات نامطلوب و صداهای مزاحم است.
وی با اشاره به اینكه كنترل صدا در حیطه شهری بیشتر به لحاظ تأمین آسایش شهروندان مطرح است، موردی از این صداهای مزاحم را صدای ناشی از عبور و مرور عنوان و تصریح كرد: هم اكنون شهرداری متولی تهیه نقشه پهنه بندی شهر تهران به لحاظ صوتی شده و هم در كنار برخی بزرگراه ها كه میزان آلودگی صوتی آن ها بیشتر از حد مجاز است، راهكار "دیوار صوتی" را به صورت پایلوت اجرا كرده است.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران ادامه داد: در نقشه پهنه بندی، نقاط بحرانی شهر به لحاظ میزان آلودگی صوتی با رنگ معینی كه نشان از میزان آلودگی صوتی آن منطقه دارد، مشخص شده است. این در شرایطی است كه مناطق بحرانی كه طبیعتاً بعضی تقاطع ها در مركز شهر شامل آن می شود، علامت گذاری شده و طرح هایی به منظور كاهش و كنترل صدا در آن ها اجرا می گردد.
یونسیان بعضی از طرح های قابل اجرا در این زمینه را دیوارهای صوتی، روكش های آسفالت مخصوص كاهش صدا و هم طراحی برخی مبلمان های شهری كه كار جذب صدا را انجام می دهند، نام برد و افزود: در حیطه معماری بحث كنترل صدا هم در ساختمان سازی و هم در مورد نوع خود ساختمان بسته به كاربرد آن مطرح است.
وی با اشاره به اینكه صدا در بعضی ساختمان ها كه كاربردهای به خصوص دارند، نمی تواند از حدی بیشتر باشد، به انواع مسكونی، اداری، بیمارستان و كتابخانه اشاره و تاكید كرد: در این میان ساختمان بیمارستان از حیث كاربرد آن از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران سپس به تشریح كنترل و كاهش صدا در صنعت پرداخت و توضیح داد: گاهی اوقات ارتعاش، به خصوص در ماشین آلات دوار، به خودی خود مخرب است و باعث كاهش عمر و پایین آمدن كارایی این سیستم ها می گردد. این در شرایطی است كه این ارتعاش گاهی سر و صدای مزاحم هم بوجود می آورد.
یونسیان ضمن تاكید بر وجود استانداردها برای حد صدا در محیط های شهری و صنعتی، كنترل صدا در بخش صنعت را مهم دانست و اظهار نمود: چنان چه فرد مدت زیادی در معرض صدای بیش از 80 دسیبل باشد، دچار مشكلاتی همچون افت شنوایی، مشكلات داخلی، خون ریزی اعضاء و... خواهد شد.
وی در این زمینه ادامه داد: بحث حفظ سلامتی در محیط های صنعتی مبحث سابقه داری است كه چاره های مختلفی در مورد آن اعمال شده است. یكی از طریق كارهای اولیه برای جلوگیری از صدمه صدای بیش از اندازه مجاز در محیط های صنعتی استفاده از "گوشی های محافظ صنعتی" است.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران خاطرنشان كرد: در صورتی كه فرد بیشتر از یك ساعت در معرض صدای 94 دسی بل باشد، دچار مشكل می شود؛ این در شرایطی است كه اگر میزان بلندی این صدا به 100 دسی بل برسد، مدت زمان تاب آوری آن به 15 دقیقه كاسته می شود. در صورتی كه فرد بیش از این میزان در معرض چنین صدایی قرار گیرد، شنوایی مختل شده و اثرات دائم كاهش شنوایی همچون نشنیدن برخی فركانس ها اتفاق می افتد كه این مورد در صنعت امری شایع است.
یونسیان افزود: بحث كنترل صدا و ارتعاشات در خودرو هم از حیث آسایش مسافرین و سرنشینان خودرو مطرح می گردد.
وی درباره اهداف انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران اظهار داشت: یكی از هدف های انجمن این است كه این حوزه را در سطح دانشگاه ها و صنایع كشور گسترش دهد.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران برخی فعالیت های این انجمن را برگزاری كارگاه های یك روزه آموزشی برای صنعت با عنایت به نیازهای آن و برگزاری میزگردها و پنل های تخصصی به منظور تبادل نظر درباره معضلات پیش روی صنعت عنوان و افزود: در زمینه پهنه بندی صوتی شهری همكاری های مشتركی را با سازمان محیط زیست شروع كرده ایم.
یونسیان همینطور از تنظیم دفترچه ای برای رشته جدید مهندسی آكوستیك در مقطع كارشناسی ارشد و تقدیم آن به وزارت علوم خبر داد و اظهار داشت: در صورتی كه با تولید این رشته در وزارت علوم موافقت شود، گامی در جهت گسترش و توسعه مهندسی آكوستیك برداشته می گردد.
وی چهار جایزه در نظر گرفته شده برای این كنفرانس را در بخش های رساله برتر، مهندس برتر، محقق برتر و هم بخش مسابقه دانشجویی عنوان نمود و اظهار داشت: بخش چهارم بیشتر جنبه عملی دارد، به مفهوم آن كه مسأله ای همچون "طراحی وسیله ای برای كاهش صدای كمپرسور" عنوان شده و دانشجویان به صورت عملی به طراحی ابزاری برای رسیدن به پاسخ این مسئله می پردازند.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران با اشاره به اینكه این كنفرانس هرساله متخصصین و كسانی را كه نیازمند به مشاوره تخصصی هستند، گرد هم می آورد، اضافه كرد: امسال در بخش مسابقه دانشجویی مبحث "ساخت ابزاری برای اندازه گیری ارتعاش" مطرح شده است.
یونسیان درباره بخش "پایان نامه برتر" توضیح داد: این رساله كه مبحث آن طبیعتاً در زمینه صدا و ارتعاشات است، باید در مرز علم بوده و یك مشكل واقعی صنعت را حل كند. كمیته داوری كه هر سال حدود ۱۰۰ رساله را دریافت و ارزیابی می كنند، در نهایت یك رساله در هر یك از مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا را بعنوان رساله برتر اعلام می كنند.
وی با اشاره به اینكه فردی كه بعنوان "مهندس برتر در حوزه صدا و ارتعاشات" انتخاب می شود، باید فردی شاخص با سابقه انجام پروژه های موفقیت آمیز باشد، برخی دیگر از معیارهای انتخاب شدن مهندس برتر در این كنفرانس را انجام موفقیت آمیز كارهای مدیریتی در گذشته، طراحی و ساخت تجهیزات تولید صدا و ارتعاشات و هم داشتن سوابق كاری مفید بیشتر از ۱۵ سال برشمرد و اظهار داشت: در این بخش هم كمیته ای متشكل از دانشگاه و صنعت به بررسی رزومه افراد می پردازد.
رئیس انجمن آكوستیك و ارتعاشات ایران معیارهای انتخاب محقق برتر را "معیارهای علمی" توصیف و خاطرنشان كرد: در این مورد تعداد دانشجویان دكتری كه زیر نظر آن محقق تربیت شده اند، كتب و مقالات علمی به نگارش درآمده و ارجاعات به آن ها در انتخاب فرد تعیین كننده هستند.
یونسیان در انتها از حضور شركت های فعال در حوزه "ابزارها برای اندازه گیری ارتعاشات" در نمایشگاه این كنفرانس اطلاع داد و اظهار داشت: در ایران حدود ۲۰ الی ۳۰ شركت فعال در این زمینه داریم كه حوزه كاری برخی از آن ها ساخت و حوزه كاری بعضی دیگر، واردات ابزارهای اندازه گیری اعم از بعضی میكروفون ها، شتاب سنج ها، حسگرهای اندازه گیری شتاب، ارتعاش و فشار صوت و... است.



1397/03/19
14:44:43
5.0 / 5
4492
تگهای خبر: تولید , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل