در آیین گشایش گالری جدید موزه ملی علوم مطرح شد

افتتاح فازهای بعدی گالری نور در صورت فراهم شدن شرایط و فضا، نمایش 15 آزمایش در حیطه نور

افتتاح فازهای بعدی گالری نور در صورت فراهم شدن شرایط و فضا، نمایش 15 آزمایش در حیطه نور

دانلود فایل: رییس گالری نور موزه ملی علوم و فناوری ایران در آیین گشایش گالری نور، جایگاه نور در زندگی روزمره را مهم توصیف و تصریح كرد: چنانچه با همین رویكرد كنونی پیش برویم، می توانیم در آینده نزدیك تجهیز و راه اندازی یك موزه علوم و فنون درخور را محقق سازیم.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، روح الله محمدی در آیین گشایش گالری نور كه امروز 20 خردادماه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم برگزار گردید با بیان این كه سال 2015 به افتخار ابن هیثم و صدمین سال چاپ كتاب المناظر او بعنوان سال جهانی نور و فناوری های نوری انتخاب شده است، این مورد را جرقه اولیه تولید مجموعه جدیدی در موزه علوم با هدف معرفی و تشریح ماهیت نور دانست و اظهار داشت: در صدد هستیم تا جایگاه ابن هیثم در زمینه شناخت نور را به مردم بشناسانیم.
وی اضافه كرد: برنامه ما این بود كه 60 آزمایش در حیطه نور را در یك فضای 400 مترمربعی به نمایش بگذاریم. این در شرایطی است كه تنها فاز كوچكی از این برنامه اجرایی شده و فقط 15 آزمایش در یك فضای 75 متری به نمایش در آمده است.
رییس گالری نور برخی هزینه های این گالری را هزینه پژوهش، طراحی، ساخت اشیاء ایمن و مقاوم عنوان و تصریح كرد: ایمن بودن اشیاء به خصوص به جهت بازی كودكان با آنها ضمن بازدید از موزه دارای اهمیت است.
محمدی، هزینه راه اندازی و نگهداری اشیاء این موزه را بالا توصیف كرد و اظهار داشت: به منظور صرفه جویی در هزینه ها صفر تا 100 خیلی از كارها در موزه انجام شده است.
وی در انتها ابراز امیدواری كرد تا در صورت فراهم شدن شرایط و فضا فازهای بعدی گالری نور هم افتتاح شود.


***موزه ملی علوم و فناوری ایران ملی بودن خویش را اثبات نموده است
احمد محیط طباطبایی، رییس ایكوم ایران هم با حضور در این مراسم سیر صعودی موزه ملی علوم و فناوری به لحاظ كیفی را خاطرنشان كرد و اظهار داشت: این موزه ملی بودن خویش را در عمل و ضمن پشتیبانی از موزه های مختلف جای جای كشور ثابت كرده است.
وی ادامه داد: این موزه توانسته در فضایی كه اصلا برای آن طراحی نشده است، رشد خودش را ادامه دهد.
رییس ایكوم ایران با بیان این كه پدیده های علمی و تاریخی به جهت نگاه موزه ای به آنها به وجود می آیند، موزه ملی علوم و فناوری را از لحاظ دارابودن نگاه موزه ای به گذشته علم و فناوری نمونه دانست و اظهار نمود: امیدوار هستیم كه سال دیگر شاهد قرارگرفتن این موزه در فضا و جایگاه اصلی آن یعنی موزه تاریخ علم باشیم.


***توجه به موزه ها از گام های آغازین ترویج علم است
اكرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران با حضور در آیین گشایش گالری نور فعالیت بنیادهایی همچون موزه در زمینه جمع آوری، نگاهداشت و نمایش اشیاء و هم بازتاب تمایلات، آمال و سمت وسوی جامعه ای كه موزه در آن شكل گرفته را گام های آغازین ترویج علم دانست و خاطرنشان كرد: این مورد با توجه اندك برنامه ریزان، سیاست گذاران و رسانه های گروهی به آن همراه است، به صورتی كه اكثریت جامعه از وجود این موزه ها بی اطلاع هستند.
وی با بیان این كه موزه ها بیش از هرچیز نیازمند امكانات در مرحله تاسیس هستند، تصریح كرد: استفاده از تكنولوژی های چند رسانه ای در موزه های علم و فناوری می تواند نقش آنها در ترویج علم را ارتقاء بخشد.



1397/03/21
14:56:58
5.0 / 5
4561
تگهای خبر: فناوری , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل