با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی؛

سیستم جامع غربالگری اولیه اوتیسم طراحی شد

سیستم جامع غربالگری اولیه اوتیسم طراحی شد

دانلود فایل: با هدف كمك به امر تشخیص، آموزش و توانبخشی افراد مبتلا به بیماری ˮاوتیسمˮ، سیستم جامع ˮغربالگری اولیه اوتیسمˮ، با حمایت ستاد علوم شناختی معاونت علمی و جمعی از محققان و متخصصان علمی و تخصصی طراحی شد.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، منوچهر مرادی سبزوار استاد دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح سیستم جامع "غربالگری اولیه اوتیسم" اظهار نمود: در این طرح، با تجمیع روش ها و سیستم های هوشمند مختلف، همچون ماشین اسباب بازی هوشمند، بازی های شناختی و سیستم غربالگری هوشمند، تلاش در غربالگری اولیه كودكان شده است.

"مرادی" افزود: در این طرح شماری از متخصصان رشته های روانشناسی، روانپزشكی، هوش مصنوعی، مهندسی كامپیوتر و علوم شناختی از دانشگاههای مختلف همچون دانشكده مهندسی برق و كامپیوتر دانشگاه تهران، دانشكده روانشناسی و پژوهشكده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشكده مهندسی كامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و همینطور مراكز مختلف تخصصی اوتیسم، همچون مركز تهران اوتیسم، خیریه اوتیسم، و كلینیك دوم آوریل در اجرای این طرح مشاركت داشتند.

او همینطور بیان كرد: این سیستم قابلیت نصب در محل های مناسب غربالگری، همچون مهدهای كودك و مراكز درمانی و واكسیناسیون، در سراسر كشور را دارد و می تواند جهت غربالگری اولیه، بدون نیاز به متخصص استفاده گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینكه، طبق نظر متخصصان، تشخیص به موقع، از مهمترین اقدامات برای آموزش و توانبخشی كودكان اوتیسم است، خاطرنشان كرد: طرح سیستم جامع غربالگری اولیه اوتیسم، برای كمك به تشخیص به موقع، با حمایت ستاد علوم شناختی، از آذر ماه 1395 شروع شده است.

مرادی ابراز امیدواری كرد با حمایت همه جانبه ستاد علوم شناختی، این طرح در دو سال آینده بصورت وسیع در سطح ایران مورد استفاده قرار گیرد.

از جانب دیگر حمیدرضا پور اعتماد، رییس پژوهشكده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و همكار پروژه "سیستم جامع غربالگری اولیه اوتیسم "در گفت وگویی به نیازهای مختلف كودكان مبتلا به اوتیسم اشاره كرده و اظهار داشت: كودكان مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنها نیاز به مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایت اجتماعی و پزشكی دارند كه قاعدتاً با همكاری تنگاتنگ روانشناسان، كارشناسان توانبخشی، مربیان، مددكاران و پزشكان تامین می گردد.

به قول وی، اگر فرایند تشخیص و توانبخشی این كودكان به خوبی صورت گیرد، می توانند زندگی اجتماعی بهتری را تجربه كرده و هزینه های بالای معنوی و مادی تحمیل شده به خانواده و جامعه تقلیل یابد.

پوراعتماد همینطور بیان كرد: در صورت تاخیر در مداخلات آموزشی و توانبخشی، چرخه طبیعی یادگیری و پیشرفت در كودك مبتلا تكمیل نشده و چه بسا امكان دارد زندگی متعارف را از دست بدهد.

وی افزود: كودكان مبتلا به اتیسم معمولاً مشكل جسمی ندارند، اما در زمان برقراری ارتباط با دیگران دارای مشكل هستند. این مشكلات عموما مربوط به نارسایی در تشكیل شبكه های مغزی است كه البته با بهینه سازی محیط و ارائه آموزش مناسب در 2 تا 4سالگی می توان آنان را در راه بهبودی نسبی هدایت كرد.




1397/04/25
13:28:30
5.0 / 5
4806
تگهای خبر: دانشگاه , كامپیوتر , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل