معاون مطبوعاتی:
جناحی به پیام رسان های داخلی نگاه نكنیم
دانلود فایل: معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی «بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» اظهار داشت: ما نسبت به آنچه كه به آینده، جوانان و فضای مجازی مربوط است بی تفاوت نخواهیم بود.
به گزارش دانلود فایل به نقل از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست تخصصی «بررسی طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» با حضور محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اكبر نصرالهی رییس دانشكده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركزی، مهرداد نوابخش استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، باقر انصاری استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و حمید ضیایی پرور مدیركل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها پس از ظهر امروز یكشنبه (۱۸ آذر) در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار گردید.
محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم برگزاری این نشست تخصصی اظهار داشت: احساس ما بعنوان نهاد دولت این است كه نباید نسبت به این مهم بی تفاوت باشیم؛ چراكه سكوت ما امكان دارد به اتفاقات خوبی در این عرصه منجر نشود؛ هرچند كه حالا هم پرداختن به این طرح دیر شده و ما نسبت به رویدادهایی كه در فضای مجازی رخ می دهد خیلی عقب هستیم.
سلطانی فر با تاكید بر اینكه همه نسبت به صیانت از حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی دغدغه داریم، اظهار داشت: سوال این است كه از چه زاویه ای می خواهیم به آن نگاه كنیم؟
وی در همین رابطه اضافه كرد: در رفتار با پیام رسان ها باید نگاه ایجابی داشته باشیم اما متاسفانه رفتار ما تابحال سلبی بوده است؛ نظیر آنچه كه در قانون برخورد با ماهواره به وجود آمد برای طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی هم این نگرانی را حس می نماییم كه می خواهیم قانونی تصویب نماییم كه جریانی را شكل دهد و بعد لغو شود و موجبات تمسخر را فراهم آورد.
سلطانی فر بر ضرورت اتخاذ نگاهی فراجناحی در نقد و بررسی این طرح تاكید و ضمن اعلام آمادگی برای نمایش مشاوره كارشناسی قبل از تصویب طرح اشاره كرد: ما نسبت به آنچه كه به آینده، جوانان و فضای مجازی مربوط است بی تفاوت نخواهیم بود.
معاون مطبوعاتی سوژه ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را در حوزه منافع ملی دانست و بر پرهیز از نگاه جناحی در این خصوص اصرار كرد.
بدین سبب گزارش، در ابتدای این نشست تخصصی، گفتگوی تلفنی با غفاری مدیرعامل پیام رسان «ایتا» برقرار شد كه او خبر از تغییر طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی و كاهش مواد آن از ۳۳ به ۲۱ ماده آگاهی داد.
غفاری اشاره كرد: طرح اولیه خیلی ابتدایی، ساده، پیش پا افتاده و بدون كارشناسی بود. تمام دستگاه ها دعوت شدند و روی بند بند آن نظر دادند البته تصمیم گیری درباب چند بندی كه روی آن اتفاق نظر نبود به كمیسیون فرهنگی سپرده شد.
حمید ضیایی پرور مدیركل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها باز در سخنانی با اشاره به اینكه باوجود سخنان مدیرعامل پیام رسان ایتا هنوز طرح ۳۳ ماده ای قبلی روی خروجی سایت مركز پژوهش های مجلس قرار دارد اظهار داشت: ما مبنای نقد و بررسی را همان طرح انتشار یافته قرار می دهیم.
باقر انصاری استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نشست اظهار داشت: در هر ابتكار قانونی چه طرح و چه لایحه با چند سوال اساسی مواجهیم و در پاسخی كه به این سوال ها می دهیم می فهمیم كه این ابتكارها مشروع و قانونی و عملی است یا خیر؟ فواید آن بر هزینه ها برتری دارد یا برعكس؟
وی افزود: در بحث های مربوط به قانون گذاری اصول و فنونی مطرح است و باید ببینیم هدف از این ابتكار قانونی چیست؟ هدف برای ما مشخص است. طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی این است كه یك نوع یا قالب از ارتباطات را در كشورمان نظام مند یا ساماندهی كند.
انصاری در ادامه بیان كرد: در نظام مند كردن با چند اقدام مواجه هستیم، از یك سو حدود و آزادی های عمومی را محدود می كند كه نتیجه هر نوع ساماندهی است. از طرف دیگر رفتارهای حمایتی از اشخاص داشته و منابع را در امتداد آن اهداف اختصاص می دهد، اما اینجا این سوال مطرح میگردد كه آیا این تخصیص ها درست بوده یا تبعیض آمیز؟
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: طرح نظام مند كردن ارتباطات، گاهی اهدافی همچون پشتیبانی از حقوق اشخاص جامعه، حفاظت از حریم خصوصی، پیشگیری از نقض مالكیت فكری و مانند آنرا دنبال می كند و گاهی به دنبال تامین مصالح و منافع عمومی مانند مساله اقتصادی می باشد كه مثلا درآمد این نوع فعالیت ها عاید كشور شود و تا حد امكان مزایای رقابتی برای افراد داخل كشور فراهم گردد، این اهداف تاحدودی مشروع هستند اما باید ببینیم به چه صورتی اجرا می شوند و آیا عملیاتی هستند یا نه؟
مهرداد نوابخش، استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در ادامه با اشاره به حوزه رسانه و كاركرد آن از دهه ۷۰ تا امروز بیان كرد: ما در حوزه رسانه از دهه ۷۰ تا امروز مباحث و تصمیماتی داشتیم كه می توان روی آنها برنامه ریزی نمود.
نوابخش اضافه كرد: بحث توسعه در جامعه ما همواره معیار بوده است. در مباحث گذشته چه در دوره سازندگی، اصلاحات و... همواره برنامه های توسعه در حوزه های فرهنگ اقتصاد و... وجود داشته است كه در كنار آن رسانه ها هم به سوژه رسانه هم پرداخته شده است.
اكبر نصراللهی رییس دانشكده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز باز بعنوان دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: در مقدمه طرحی كه ۷۷ نفر پای آنرا امضا كرده اند حرف های خوبی زده شده است كه از بندهای آن می توان به اعتمادسازی، حریم خصوصی، فرهنگ عمومی، امنیت ملی و... اشاره نمود. این ها واژه های خوبی هستند به شرطی كه حاكمیت آنرا تأمین كند. اما مطالبه مردم و رسانه ها در شرایط فعلی به این سمت رفته كه چرا به این سوژه دیرتر از موعد مقرر پرداخته اند.
این كارشناس رسانه با اشاره به اینكه آنقدر سرعت تكنولوژی و تحول ها زیاد شده كه باید تغییر نگاهی در نگاهی كه درباره قانون گذاری است صورت گیرد اظهار داشت: سوالی در اینجا مطرح میگردد كه آیا می توان این قانون را به روش ۳۰ سال قبل انجام داد.
وی با بیان چهار طرح بیان شده در این زمینه اظهار داشت: دوستان باید به مقدمه اشراف داشته باشند و پیش بینی كنند كه درآینده ما با چه تكنولوژی مواجه هستیم و باید قوانینی وضع شود كه كلی باشد نه جزئی. نكته بعدی در مواجهه با تكنولوژی های ارتباطی ازجمله پیام رسان ها، بررسی راهبردها و رویكردها در این بخش است. راهبردهای جاری كاملا انفعالی و رویكردها سنتی است و درصورتیكه رویكردها باید تعاملی و راهبردها فعال باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب