رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب:

هدف ما مچ گیری نیست اما تقصیرها شناسایی می شوند

هدف ما مچ گیری نیست اما تقصیرها شناسایی می شوند

به گزارش دانلود فایل رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب با اشاره به اینكه هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب یك هیأت كاملاً مستقل است، اظهار داشت: هدف ما در بررسی سیلاب مچ گیری نیست اما در روند بررسی ها تقصیرها شناسایی می شوند.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا - منطقه خوزستان، محمود نیلی احمدآبادی، در نشستی با دانشگاهیان خوزستان درمورد بررسی آخرین وضعیت سیل و خسارت های ناشی از آن كه امروز، پنج شنبه، ۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار نمود: تابحال كشور از ظرفیت های دانشگاه بعنوان یك نهاد به خوبی استفاده نكرده است و خیلی از مشكلاتی كه امروز با آن مواجه هستیم، ناشی از عدم بهره مندی از این ظرفیت دانشگاه ها است. امكان دارد فردی از دانشگاه در مراجع تصمیم گیری حضور داشته باشد و اساساً این حضور می تواند مغتنم باشد اما اساساً این به مفهوم حضور دانشگاه نیست، دانشگاه یعنی نهادی كه تمام اجزای آن در یك مبحث مشاركت می كنند.

وی اضافه كرد: ما در ایران تجربه كار گروهی خیلی قوی چه در درون دانشگاه ها و چه در میان دانشگاه ها نداریم كه این ایراد به ما وارد است. خوشبختانه می بی نم كه اغلب دانشگاه ها در سال های اخیر تلاش كرده اند بر این مشكل فائق بیایند. شاید عدم حضور دانشگاهیان و عرضه خودشان در جامعه هم یك مشكل بوده است، چونكه به استناد ظرفیت های علمی ما انتظار داریم دیگران به ما رجوع كنند، در حالیكه شاید لازم باشد ما هم حركت هایی انجام دهیم و توانمان را به جامعه عرضه نماییم.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب اظهار داشت: ما تلاش كرده ایم نقیصه ها را به مرور برطرف نماییم. تشكیل كارگروه ها و تیم ها در درون دانشگاه ها و بین دانشگاه ها در سال های اخیر شكل گرفته است. در برخوردی كه با مسئولان كشور داریم به خوبی این مساله را دیده ام كه آنها هم تشنه چاره و شنیدن حرف های مهم، مؤثر و علمی هستند. این فرصت برای مسئولان فراهم نشده است كه همه نظریات را به شیوه هماهنگ استفاده كنند.

نیلی با اشاره به حكم رئیس جمهور در مورد بررسی سیلاب، خاطرنشان كرد: دومین باری است كه چنین كاری به صورت ملی صورت می گیرد. تجربه اول ما در این زمینه در پلاسكو بود كه بررسی در این زمینه به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع داده شد كه در این زمینه كار خوبی انجام شد و مبنای تشكیل دستورالعمل های جدیدی شد كه می تواند كشور را در مقابل مخاطره ای مثل آتش سوزی ساختمان های بلند محافظت كند. مبحث سیل در گستردگی آن در كشور، تنوع تخصص های موجود در آن و تأثیر اجتماعی آن با پلاسكو متفاوت می باشد. در پلاسكو بیشتر مردم تهران درگیر بودند؛ حادثه پلاسكو بعنوان یك رخداد تأسف برانگیز برای همه مهم بود اما روی زندگی مردم و شرایط محیطی تأثیر اندكی داشت. اما سیل یك بحث ملی است و استان های متعددی را در بر گرفته است.

وی افزود: مبحث سیل بسیار گسترده تر است و پدیده سیل را می توان اینگونه تعبیر كرد كه نتیجه كارهای اشتباه انجام شده و كارهای انجام نشده است. اگر این گزارش بتواند به این دو مبحث به خوبی پاسخ دهد، كار بزرگی در كشور انجام داده است. نهادهای مدنی موجود در كشور نهادهای چندان بزرگی نیستند و در مقایسه با ظرفیت دانشگاه ها، دانشگاه ها به لحاظ حرفه، تخصص، مرجعیت و بی طرفی، ویژه هستند. دانشگاه ها نشان داده اند جزو سالم ترین و بی طرف ترین نهادهای كشور هستند.

از توانایی متخصصان دانشگاه های درگیر سیلاب استفاده می شود

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب اظهار داشت: وقتی بررسی سیلاب به دانشگاه تهران پیشنهاد شد ما با اشتیاق پذیرفتیم چونكه فكر كردیم كار دانشگاه تهران در بكارگیری همه ظرفیت های علمی كشور می تواند در خدمت كشور قرار گیرد. نگاه ما این است كه از همه متخصصین و بخصوص دانشگاهیانی كه در سیلاب های اخیر جزو مناطق صدمه دیده از سیل هستند، باید استفاده گردد. اما مساله ما زمان و سرعت عمل است. زمان تعیین شده ۶ ماه است چونكه پس از ۶ ماه امكان دارد گزارش اثربخشی نداشته باشد. تأثیر اجتماعی و تحت تأثیر قرار گرفتن سازمان ها و نهادها از رخدادهایی كه در ایران رخ می دهد، محدود است؛ بنابراین باید هر ساختاری كه دیده می شود بتواند این گزارش را در ۶ ماه عرضه نماید.

نیلی اظهار داشت: در فهرست هیأت به جز دكتر شفاعی، از اساتید دانشگاه های شهرستان ها كسی وجود ندارد، دلیل این مساله هم به سبب سرعت كار بود اما در ادامه در همه كارگروه ها از ظرفیت همه دانشگاه ها استفاده می نماییم. برای هر بخش تعدادی سوال از جانب رئیس جمهور مطرح گردیده است. با بررسی هایی كه انجام شد ۱۵ كارگروه در این هیأت تشكیل شده است. علاوه بر اینها یك كارگروه تلفیق هم تشكیل شده است كه وظیفه دارد اطلاعات را برای عرضه به رئیس جمهور و جامعه در كنار یكدیگر قرار دهد. هر كارگروه حداقل هفت عضو دارد و در این كارگروه ها هم قرار شده است حتما از همكاران ما از دانشگاه های درگیر سیل حضور داشته باشند.

هیأت ویژه بررسی سیلاب یك هیأت كاملاً مستقل است

وی افزود: ما در عین حال كه می خواهیم توانمندی های دانشگاه را اثبات نماییم به دنبال یك راهكار برای آینده هستیم. این بحث بسیار مهم تر است. تلاش می نماییم تیم هایی كه تشكیل می شود متشكل از افرادی باشد كه در حوزه تخصصی خود از برترین ها باشند. كارگروه ها در چارچوب یك تالار گفت و گو به یكدیگر متصل خواهند بود. این تالار گفت و گو یك سامانه است كه در آن سامانه همه اعضا به اطلاعات و نظریات دسترسی دارند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب اظهار داشت: هیأت ویژه بررسی سیلاب یك هیأت كاملاً مستقل است و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست و گزارش را مستقیماً به رئیس جمهور عرضه می دهد. این استقلال برای ما یك فرصت است كه تحت تأثیر هیچ نهاد یا جریانی قرار نگیریم اما امكان دارد گزارشاتی را كه هیأت عرضه می دهد باب طبع همه نباشد.

در عرضه گزارش سیلاب، هدف ما مچ گیری نیست

نیلی خاطرنشان كرد: هیأت ویژه بررسی سیلاب در چهار مرحله سیلاب را بررسی می كند؛ مرحله اول روایت دقیق و مستند از آنچه رخ داده است، مرحله دوم صدمه شناسی، مرحله سوم درس ها و آموزه های ما و مرحله چهارم هم عرضه راهبرد است. سیل یك رویداد ناگوار بود كه نباید بگذاریم باردیگر در آینده به این شكل رخ دهد. در این گزارش ها هدف اصلی ما مچ گیری نیست اما امكان دارد وقتی گزارش تهیه می شود كاستی ها نشان دهد كم كاری ها در چه جاهایی انجام شده است. البته اساساً در روند انجام كار، تقصیرها باید گفته شود. اما در این گزارش نگاه ما تنها بر این مساله متمركز نیست، بلكه هدف اصلی ما پیشگیری از تكرار این مشكل است.

وی افزود: اگر می خواهیم این گزارش وارد حاشیه نشود و واقعاً دیده شود و مورد استفاده قرار گیرد، باید با مشخص كردن راهبردها، روایت و صدمه شناسی، كار را انجام دهیم. در خلال این كار هم حتما تقصیرها مشخص می شود.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب تصریح كرد: بعید است یك گزارش بتواند همه مسائل كشور را مشخص كرده و آنها را حل كند. باید توقع دیگران و خودمان را از این گزارش محدود نماییم. این گزارش و علم ما محدودیتی دارد اما باید اطمینان داشته باشیم كه از همه ظرفیتمان استفاده می نماییم. برخی موضوعات لزوماً در چهارچوب این گزارش قرار نمی گیرد. در زمینه خیلی از مشكلات، دانشگاه ها دارند كار می كنند. ضرورتی ندارد ما منتظر یك گزارش سیلاب بمانیم. به صورت مثال مساله فقر یا مسائل اجتماعی محدود به استان خوزستان نیست. امكان دارد برخی موارد در خوزستان پررنگ تر باشد. ما باید در موضوعات اجتماعی هم وارد شویم، آنها را صدمه شناسی كرده و برایشان چاره عرضه نماییم.

نیلی اضافه كرد: در دانشگاه تهران در حوزه های مختلف كوشیده ایم گزارشاتی تهیه كرده و با صدمه شناسی مشكلات، برای آنها چاره عرضه دهیم. انتظار نداشته باشید جامعه ای كه این مشكلات در آن بوجود آمده است به راحتی و به سرعت به این گزارش ها پاسخ دهد و خویش را اصلاح كند، تغییرات اجتماعی بسیار كند اتفاق می افتند. انتظار نداشته باشیم كه به محض تهیه شدن گزارش سیلاب، اجرا كنندگان آمادگی پذیرش داشته باشند. ما نیازمند قانع كردن آنها در این موضوعات هستیم. در این كارگروه یكی از بحث ها مسائل فرهنگی اجتماعی است. تحلیل این مورد در حوزه سیل نیازمند بررسی های مختلف عالمانه و آگاهانه است كه وقتی ما گزارش نهایی را تنظیم كردیم، با حداقل ایراد مواجه شویم.

وی اظهار داشت: ما نمی توانیم گزارشی تهیه نماییم كه هیچ نقدی بر آن وجود نداشته باشد اما باید گزارشی تهیه نماییم كه همه بپذیرند این گزارش علمی تهیه شده و همه اطلاعات موجود در آن آمده است اما امكان دارد در جمع بندی در آن اختلاف نظر وجود داشته باشد. باید این گزارش آنقدر پشتوانه داشته باشد تا برای فردی كه می خواهد بر طبق این گزارش اقداماتی انجام دهد، اعتماد به نفس ایجاد كند.

رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب اضافه كرد: یكی از دلایلی كه بسیاری كارها در كشور ما صورت نمی گیرد، نداشتن آگاهی به مبحث و ندانستن چاره نیست بلكه مساله نداشتن اعتماد به نفس در افراد و نداشتن اطمینان به اینكه در اجرا موفق می شوند، است. ما می دانیم كه خیلی چیزها درست است اما آنقدر مقاومت در مقابل ما زیاد است كه فكر می نماییم توان اجرای آنرا نداریم. یكی از كارهایی كه این گزارش باید انجام دهد این است كه مقاومت ها را به حداقل برساند و بتواند اعتماد به نفس و شرایط لازم را برای كسی كه می خواهد كار درست را انجام دهد، فراهم آورد.

تخصص ها و توانمندی ها با مسئولیت ها همخوانی ندارد

نیلی تصریح كرد: یكی از موضوعاتی كه به نظر ما خیلی مهم می باشد مساله ساختار، منابع انسانی و آموزش است. شاید خیلی از مشكلاتی كه ما با آنها مواجه هستیم به این علت است كه آدم ها سر جایشان نیستند. تخصص و توانمندی افراد با مسئولیت آنها همخوانی ندارد، گاهی مساله روشن است و چاره هم مشخص است اما فردی كه مسئولیت دارد، لزوماً تخصص لازم برای حل مشكل را ندارد.




1398/02/06
16:24:39
5.0 / 5
3580
تگهای خبر: اساتید , دانشگاه , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل