افزایش تولید محصولات ارگانیك با كودهای زیستی محققان كشور
دانلود فایل: یكی از شركت های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی موفق به تولید كود زیستی نیتروژنه شد كه بگفته آنها استفاده از این نوع كودها سبب كاهش مصرف كودهای شیمیایی و در نهایت تولید محصولات ارگانیك می شود.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، نیكو مشتاقی، مجری این طرح اظهار داشت: كود زیستی نیتروژنه از نظر كمی و كیفی بدون لطمه رساندن به اكوسیستم مزرعه و همین طور تقویت حاصل خیزی و باروری خاك و تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی تر، موجب افزایش محصولات كشاورزی و برداشت بیشتر به دور از آلوده سازی زیست بوم می شود.
وی، دارا بودن میكروارگانیسم و نوعی باكتری، تثبیت نیتروژن، تأمین ازت گیاه و حاصلخیزی خاك را از مزایای كودهای زیستی نام برد و افزود: بدین جهت مصرف این نوع كودها در كنار كودهای شیمیایی موجب كاهش مصرف كودهای شیمیایی می شود و این در شرایطی است كه استفاده از كود زیستی بین كشاورزان مقوله شناخته شده ای نیست و آنها همچنان تمایل بیشتری به سمت كودهای شیمیایی دارند بدین جهت كاربردی شدن این نوع كودها در مزارع نیازمند فرهنگ سازی دارد.
وی افزود: كود زیستی موجود زنده ای است كه بعد از ورود به خاك، ابتدا باید تكثیر شود و بعد اثر مثبت داشته باشد و این مسئله زمان بر است اما كشاورز می خواهد زود به نتیجه برسد كه امیدواریم با برنامه های ترویجی و فرهنگ سازی به سمت استفاده بیشتر از این كودها حركت نماییم.
مجری این طرح اشاره كرد: وقتی استفاده از كود شیمیایی را كاهش دهیم انباشتگی مواد شیمیایی در گیاه كاهش پیدا یافته و گیاه به سمت محصول ارگانیك حركت می كند كه این در نتیجه استفاده از كودهای زیستی اتفاق خواهد افتاد.
مشتاقی با اشاره به تولید و فروش این كود زیستی اظهار داشت: شركت از مرحله پایلوت عبور كرده و در راه صنعتی شدن است اما هنوز به سهم خاصی از بازار نرسیده ایم چون تولیدات ما در فاز انبوه نیست و برای رسیدن به این مرحله نیاز به سرمایه گذاری داریم.
وی با اشاره به دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شكوفایی اشاره كرد: این تسهیلات خیلی به ما كمك كرد چونكه نقدینگی ما بسیار پایین بود. همه اعضای شركت ما را اعضای هیأت علمی دانشگاه ها تشكیل داده اند و چون سرمایه لازم را نداشتیم تسهیلات صندوق به ما كمك كرد تا مطالعات خودرا ادامه دهیم.
مشتاقی درباره چشم انداز تحقیقاتی این شركت اظهار نمود: تنوع سبد كالایی و رسیدن به حداقل ۵ یا ۶ نوع محصول در دستور كار شركت است كه نیاز به سرمایه گذاری و سرمایه در گردش داریم چون بازار كشاورزی بیشتر مبتنی بر فروش اقساطی است و بنا بر این ما نیاز به سرمایه داریم.
مشتاقی درباره میزان برابری این محصول با مشابه خارجی، با اشاره به اینكه این كود از كشورهای استرالیا، چین، هند و اسپانیا وارد كشور می شود، اظهار داشت: تابحال با بسیاری از كشت و صنعت های كشور كار كرده و محصول ما را بهره برده اند كه خوشبختانه از كیفیت محصول راضی بودند.
منبع: دانلود فایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب