انتقاد از محدود بودن تشویق اساتید به نوشتن مقاله و كتاب، علوم پایه را جدی بگیریم

انتقاد از محدود بودن تشویق اساتید به نوشتن مقاله و كتاب، علوم پایه را جدی بگیریم

به گزارش دانلود فایل دانشمند ایرانی یك درصد پراستناد دنیا ضمن انتقاد از محدود بودن آئین نامه دانشگاه ها از نظر تشویق علمی اساتید و در نظر گرفته نشدن امتیاز برای نوشتن كتاب، اظهار داشت: علوم پایه در كشور مظلوم واقع شده، در حالیكه ما در ابتدای راه شتاب علمی هستیم و باید علوم پایه را جدی بگیریم.


داوود دومیری گنجی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه مقام معظم رهبری در دیدار با تعدادی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها و مراكز علمی كشور كه در بیست و سومین روز از ماه مبارك رمضان (۸ خرداد) صورت گرفت، نكاتی را به خوبی تشخیص داده و بیان كرده اند، اظهار داشت: ایشان به خوبی می دانند كه ما از نظر علمی در چه جایگاهی هستیم، چقدر شتاب علمی داشته ایم و چرا این شتاب در حال كند شدن است.
وی تصریح كرد: پایه و اساس این شتاب علمی بر عهده دانشگاه ها است و اگر دانشگاه ها بخواهند آیین نامه ها و تشویق های علمی فعلی را كه برای كارهای علمی اساتید و دانشمندان در نظر گرفته شده به كار برند، شتاب علمی به كندی پیش خواهد رفت. آیین نامه دانشگاه ها قبلاً مقالات و آثار علمی اساتید را به خوبی تشویق می كرد. هم اكنون این آیین نامه ها محدود شده و زمانی كه تعداد مقالات از یك حد نصاب بیشتر باشد، دانشگاه ها بسته هستند و پاداش و امتیازی به اساتید یا دانشمندان تعلق نمی گیرد.
دومیری گنجی با تاكید بر آنكه ارجاعات زیادی به كتاب های علمی وجود دارد و این كتاب ها در عرصه جهانی ماندگار هستند، اظهار نمود: كتاب نسبت به مقالات ماندگاری بیشتری دارد، اما هیأت امنای دانشگاه ها برای نوشتن كتاب امتیازی در نظر نگرفته اند. این در شرایطی است كه كتاب های علمی می تواند معرف كشورمان در عرصه بین المللی باشد؛ ازاین رو لازم است سیاستمداران مصوبات جدیدی را در مورد آیین نامه های تشویقی دانشگاه ها برای كتاب و مقالات تصویب كنند.
دومیری گنجی با اشاره به اینكه دانشگاه برای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری باید از برنامه های محدودكننده خود دست بردارد، اظهار داشت: هیئت امنای دانشگاه ها قوانینی را وضع كرده اند كه اساتیدی كه كار علمی انجام می دهند را محدود می كند؛ بعنوان مثال قبلاً پاداش مقالات برای اساتید جنبه تشویقی داشت و به آنها كمك می كرد. هم اكنون این پاداش محدود شده و به جای ۱۰۰ در صد، فقط ۱۰ درصد پاداش به اساتید تعلق می گیرد. همینطور برای كتاب كه نشان ملی یك كشور و الگوی اساتید است، امتیازی در نظر گرفته نشده و این موضوعات رشد علمی كشور را كند كرده است.
وی ضمن بیان علت دیگر كند شدن رشد علمی كشور، توضیح داد: افراد فعال جامعه كه در دانشگاه كار علمی می كنند، ۱۵ تا ۲۰ درصد اساتید هستند در حالیكه سایر افراد از اسم هیأت علمی استفاده می نمایند. همینطور این افراد كه كار علمی كرده اند، در مسند اجرایی نیستند بلكه سایر افرادی كه فعالیت علمی مهمی نكرده اند، در مسند اجرایی قرار دارند. این افراد نه تنها مسند اجرایی گرفته اند، بلكه تیم تشكیل داده اند و به سایرین اجازه فعالیت نمی دهند.
این دانشمند پراستناد ایرانی در جهان با اشاره به اینكه این موارد را در طول ۳۰ سال فعالیت در دانشگاه تجربه كرده ام، تاكید كرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد مدیران اجرایی كه می شناسم جزو محققان، دانشمندان و پژوهشگران هستند كه فعالیت های مهم علمی انجام داده اند. بقیه افراد "دود چراغ نخورده اند" و كتاب و مقاله ننوشته اند كه قدر كتاب نویس و مقاله نویس را بدانند. قرار گرفتن چنین افرادی در مسند كار سبب می شود قوانین محدودكننده ای در هیئت رئیسه تصویب شود و آدم های خوش فكر را در انزوا قرار دهد.
دومیری گنجی ضمن اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر لزوم كند نشدن شتاب علمی و ضرورت تلاش همه اعضای هیئت علمی در مورد این موضوع، اظهار نمود: قوانینی كه برای ارتقای اساتید گذاشته شده، قوانین بسیار ساده است. بعنوان مثال قانون نوشتن دو الی سه مقاله برای ارتقای اساتید در نظر گرفته شده كه بسیار آسان است و هر استادی كه دانشجوی فوق لیسانس یا دكتری داشته باشد می تواند دو یا سه مقاله تحویل دهد. بدین ترتیب افراد به راحتی از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقا پیدا می كند و نیازی نمی بینند كه كار سنگین علمی انجام دهند یا برا ی ارتقای خود تلاش كنند.
وی با اشاره به اینكه فرقی بین افراد علمی برجسته و افرادی كه به بحث علمی دامن می زنند، وجود ندارد، خاطرنشان كرد: آن هایی كه دامن به بحث علمی می زنند، افراد علمی را تخریب می كنند و از سویی خویش را طلایه دار علم می دانند. این افراد به موازات كارهای علمی بزرگان، برای خودشان سایت های علمی، نشریه و غیره ایجاد كردند و كار علمی بزرگان را زیر سوال می برند كه این مسئله برای افرادی كه كار علمی انجام می دهند، دلسردكننده است، در حالیكه در مراكز علمی بزرگ دنیا و سایت های بین المللی این گونه نیست. این موارد همچون نكاتی است كه مانع پیشرفت علمی محققان برجسته كشور می شود.
علم تنها راه و بهترین راهی است كه می تواند تحریم و برجام را دور بزند
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی تصریح كرد: علم تنها راه و بهترین راهی است كه می تواند تحریم و برجام را دور بزند. اگر علم در اوج خودش برسد، خیلی كارها می تواند انجام دهد. متأسفانه ما هنوز در روی نقطه علمی هستیم و برای رسیدن به جایگاه های برجسته علمی نظیر شكست علوم و نظریه پردازی در علوم مختلف باید صدها سال تلاش نماییم تا این شتاب علمی ادامه پیدا كند. پایه كار را خوب چیدیم، شتاب و سرعت حركت ما خوب است، اما همین كه چند صد سال كارهای علمی ریشه ای و پایه ای انجام نداده ایم، سبب می شود برای رسیدن به نظریه پردازی كه بتواند همه علوم را در خودش داشته باشد، نیازمند وقت بیشتری هستیم.
دومیری گنجی اظهار نمود: حركت علمی دنیا معمولاً غیرخطی است و در دنیا مستقیم نیست. همین برجام یك حركت غیر خطی است، به صورتی كه از بیرون یك طور دیده می شود، اما در داخل آن تمام حركت ها اغتشاشی و غیر خطی است. باید علم حركت غیر خطی و تجزیه و تحلیل آنرا بیاموزیم. هنوز در ابتدای كاریم و خیلی ها فكر می كنند كار تمام شده، در صورتیكه این طور نیست.
وی با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر علوم پایه و با اشاره به اینكه ایشان جزئیات علم در كشور را به حق بیان كرده اند، اظهار داشت: علوم پایه مظلوم واقع شده در حالیكه این علوم می تواند تمام رشته ها را كنار هم قرار دهد؛ بعنوان مثال ریاضی می تواند فیزیك، مكانیك، عمران، جامدات، سیالات، علوم كامپیوتر و… را كنار هم قرار دهد و علوم پایه اساس این رشته ها است. بدون علوم پایه هر كار علمی اساسی، ناقص و ناتمام است. اگر علوم پایه نباشد، علوم دیگر هر كدام مسیر خاص خودشان می روند و نمی توان آنها را به صورت یك پیكره علمی جهانی در دنیا بیان نمود. فیزیك دانان بزرگ همچون اینشتین یا نیوتن فیزیك دان قانون های مهم ریاضی را در نظر گرفتند و توانستند در رشته های خود گسترش دهند. اگر قانون اساسی و پایه ای علوم پایه را خوب بچینیم، مسلماً می توانیم قله های بلند علم را فتح نماییم. چون در ابتدای راه هستیم، حتما باید علوم پایه را جدی بگیریم.



1398/03/13
15:14:55
5.0 / 5
4448
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل