بانك سلول های بنیادی پالپ دندان در مشهد راه اندازی می شود

بانك سلول های بنیادی پالپ دندان در مشهد راه اندازی می شود

به گزارش دانلود فایل رئیس ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه بحث سلول های بنیادی و پزشكی بازساختی از اهمیت ویژه ای در علوم پزشكی برخوردار است، اظهار داشت: این علم به خصوص در درمان بیماری ها می تواند كمك زیادی به بشریت انجام دهد.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دكتر جلیل توكل افشار تصریح كرد: سلول های بنیادی امروز بعنوان علم نوین در درمان بیماری ها در خیلی از مراكز دانشگاهی در چارچوب یك دانشكده یا گروه آموزشی عرضه می شود، از همین رو دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم با رویكرد توسعه علم در سال ۹۰ ستاد پژوهش و كاربرد سلول های بنیادی را زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ایجاد كرد.
رئیس ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه انجام كارهای تحقیقاتی در زمینه علوم پایه و علوم بالینی و در نهایت كاربردی كردن این علوم در بالین همچون اهداف راه اندازی ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد بود، تصریح كرد: چارچوب ستاد از چهار كمیته پژوهش، آموزش و تحقیقات دانشجویی و اجرایی تشكیل شده است كه هر كدام مأموریت خاص خویش را دارند و این ستاد همراه با كمیته های مختلف در پژوهشكده بوعلی و مراكز رشد مستقر شده اند.
وی با اشاره به اینكه برگزاری كارگاه های آموزشی به صورت ماهیانه و سمینارهای علمی یكی از فعالیت های ستاد سلولهای بنیادی است، اظهار نمود: اختصاص طرح های اولویت دار به پژوهش در رابطه با سلولهای بنیادی می تواند اقدام خوبی برای توسعه این علم باشد.
وی با اشاره به اینكه اعضای هیات علمی را برای تاسیس شركت های دانش بنیان تشویق می نماییم تا این پژوهش ها در چارچوب تولید ثروت كاربرد داشته باشد، اضافه كرد: تعداد شركت هایی كه در زمینه سلول های بنیادین فعالیت می نمایند اندك است، از همین رو باید تلاش نماییم تا در آینده شركت های دانش بنیان بیشتری در این عرصه ایجاد نماییم و برگزاری یك استارت آپ در این زمینه می تواند تشویق خوبی برای اساتید باشد تا به سمت تاسیس شركت های دانش بنیان پیش بروند.
كاربرد سلول های بنیادی در علوم دندانی
رئیس ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با تاكید براینكه یكی از پروژه های آینده شهر مشهد، بحث كاربرد سلولهای بنیادی در علوم دندانی است، اظهار نمود: جدا سازی سلولهای بنیادی پالپ دندان از سلولهای بنیادی پی دی ال یكی از پروژه های ستاد است كه فرآورده های آنرا دندان پزشكان می توانند استفاده كنند، از همین رو در نظر داریم تا بانك سلول های بنیادی پالپ دندان را در مشهد راه اندازی نماییم كه این اقدام در مرحله نگارش پروژه و آزمایشات اولیه است.
وی با اشاره به اینكه ستاد سلول های بنیادی در بخش اطفال چند پروژه خیلی خوب را به سرانجام رسانده است، عنوان كرد: در مورد بیماران اتیسم پروژه مشتركی با بیمارستان ابن سینا و گروه اعصاب و روان اطفال انجام شده است، علاوه براین با گروه نوزادان هم بر روی كودكان فلج مغزی پروژه ای انجام شده و به صورت كاربردی مورد استفاده قرار گرفت از همین رو امسال یك برنامه استارت آپ در زمبنه سلولهای بنیادی پزشكی باز ساختی از جانب ستاد برگزار می شود.
دكتر توكل افشار با اشاره به اینكه سلولهای بنیادی برای درمان بیماری های مختلف كاربرد دارد، افزود: چند سالی است كه بر روی بیماریهای آرتروز، آرتریت تحقیقاتی انجام شد كه دستاورد پژوهش ها هم منجر به كاربرد سلولهای بنیادی در درمان شده است، همینطور در بیماریهای خود ایمن همچون لوپوس، ام اس، ای ال اس، گروه مغز واعصاب، روماتولوژی، داخلی بیماران معرفی می گردند و امروز برای درمان بیماریها از سلولهای بنیادی استفاده می نمایند.
وی افزود: در حوزه بازساختی سلولهای بنیادی هم پروژه ای با گروه جراحی اطفال در دست اقدام است و برای نوزادانی كه با نقص مادر زادی به دنیا می آیند، بخشی از این نقص ها را می توانیم با استفاده از سلولهای بنیادی بازسازی نماییم و جراحان می توانند این فرآورده ها را جایگزین كنند.
رئیس ستاد سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی مشهد عنوان كرد: هم اكنون در خیلی از مراكز دانشگاهی از نظر مبحث علمی سلولهای بنیادی به حد خودكفایی رسیدیم، حتی از كشورهای پیشرفته دنیا هم عقب نیستیم و در منطقه هم از لحاظ علمی وضعیت خوبی داریم.



1398/05/16
14:33:09
5.0 / 5
3999
تگهای خبر: اساتید , استارت آپ , پروژه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل