سرویس های ارزش افزوده تعطیل می شوند؟
به گزارش دانلود فایل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احتمال تعطیل شدن همیشگی سرویس های ارزش افزوده اطلاع داد.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامك، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار عرضه خدمات استفاده می شود.
خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تامین كننده ی محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیكر و این قبیل سرویس ها می شود.
با اینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما به نظر می آید توسط بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به این كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
در دوره های گذشته در این پیامك ها هیچ اشاره ای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشتركین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما هم اكنون نحوه ارسال پیامك های مربوط به خدمات باید بگونه ای باشد كه هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامك ارسالی درج شود. مدتی پیش هم پرونده ی یك تخلف در ارزش افزوده آشكار شد كه باعث یك كلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی از كاربرانی كه بدون اطلاع در سرویس های ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود كه محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ كسر شده از حساب كاربران اطلاع داد.
سرویس های ارزش افزوده تعطیل می شوند
در آخرین واكنش درباره خدمات ارزش افزوده، جهرمی با هشتگ آخر VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد كه بزودی «كل سرویس های ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل نماییم. دوستان دیگر به یقین رسیده اند كه در مورد حق الناس هیچ خط قرمزی ندارم، به خصوص اگر از جیب مردم دزدی شود.
در مواردی مشاهده شده پیامك های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند و بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
بنابراین اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند كه در اینباره به مشتركین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شركت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند. مطابق مصوبه ۱۴۷ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای عرضه خدمات ارزش افزوده پیامكی از جانب اپراتورها تأیید مشترك برای فعال سازی الزامی است. ازاین رو اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامكی، پیش از شروع عرضه خدمات، از راه یك پیامك درباره عرضه خدمات از مشترك سوال كند و در صورت تأیید مشترك آنرا فعال كند.
البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال كردن سرویس های ارزش افزوده هم اخطار داده بود كه مشتركان تلفن همراه می توانند از راه شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای كه برای آنها فعال است، آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامكی مشتركان می توانند با رفتن به پایگاه اینترنتی ۱۹۵.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شكایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شكایت خویش را ثبت كنند.
اما به نظر می آید این دفعه تصمیم وزارت ارتباطات برای برخورد جدی با سرویس های ارزش افزوده جدی است و بنابراین از تعطیل كردن این سرویس ها اطلاع داده است. باید دید با عنایت به اظهار وزیر درباره این موضوع، سرویس های ارزش افزوده چه سرنوشتی پیدا می كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب