در مراسم بزرگداشت رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم عنوان شد:

دكتر تومانیان سفیر علمی ایران و ارمنستان است

دكتر تومانیان سفیر علمی ایران و ارمنستان است

به گزارش دانلود فایل مراسم بزرگداشت رئیس شاخه ریاضیات فرهنگستان علوم با حضور رئیس فرهنگستان علوم، رئیس انجمن ریاضی، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از استادان و دانشجویان ریاضی و بعضی از اعضای جامعه ارامنه ایران برگزار گردید.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دكتر مهدی بهزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در مراسم بزرگداشت دكتر مگردیچ تومانیان، رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم كه عصر پنجشنبه در انجمن دانشگاهیان ارامنه برگزار گردید اظهار داشت: برای من افتخاری است كه امروز در این جمع هستم. همانطور كه همه شما شنیده اید می گویند پشت سر هر مرد موفقی یك زن دانا حضور دارد و بدون شك همسر دكتر تومانیان جزو همان خانم های فوق العاده است. ایشان همواره از دكتر مگردیچ تومانیان حمایت می كند.
چهره ماندگار ریاضی اضافه كرد: من ارادت ویژه ای به دكتر تومانیان دارم و جا دارد در این جا از موسسه تحقیق و ترجمه هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه تهران برای برگزاری این بزرگداشت تشكر كنم.
بهزاد افزود: من دو نشان شایستگی برای نوه های دكتر تومانیان، آرن و پولین آورده ام كه در انتهای مراسم به آنها تقدیم می كنم. ما ۴۰ خانه ریاضی در سراسر كشور دارم كه حدودا همه آنها در شهرستان ها قرار دارند و در روستاها خانه ریاضیات وجود ندارد؛ برای این كه دانش آموزان روستایی هم از خدمات خانه های ریاضی بهره مند شوند با ماشین هایی از جانب خانه های ریاضیات كادو و كتاب برای روستاها ارسال شد.
این ریاضیدان در ادامه اظهار نمود: طی این روند دانش آموزان برجسته ای شناسایی شدند كه تحت حمایت بنیاد نخبگان قرار گرفتند و به آنها نشان شایستگی اهدا شد. نشانی كه به نوه های دكتر تومانیان می دهم از جنس همان نشان ها است.
وی با بیان این كه تومانیان به شكلی سفیر علمی میان كشورهای ایران و ارمنستان به حساب می آید، اضافه كرد: دكتر تومانیان از نخستین افرادی بود كه به عضویت فرهنگستان علوم درآمد. ما در سال چندین جلسه با اعضای شاخه های دیگر علوم پایه فرهنگستان علوم داریم كه معمولا دكتر تومانیان آن جلسات را با اقتدار مدیریت می كنند.
در ادامه مراسم، دكتر منصور واعظ پور، رئیس انجمن ریاضی ایران درباره دكتر تومانیان اظهار داشت: دكتر تومانیان از افراد بسیار موثر انجمن ریاضی ایران هستند. انجمن ریاضی ایران، نخستین انجمن علمی ثبت شده كشور است. این انجمن در جهت پیشبرد ریاضیات فعالیت داشته و نشریات مختلفی را هم منتشر می كند. این انجمن سال جاری پنجاهمین كنفرانس ریاضی را برگزار كرد. این مطالب را برای تعریف از انجمن ریاضی نگفتم بلكه برای این گفتم كه بدانید دكتر تومانیان چه فرد موثری در این انجمن بوده است. او همینطور دو دوره ریاست انجمن ریاضی را بر عهده داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر اضافه كرد: دكتر تومانیان ۱۱ دوره متوالی عضو شورای اجرایی انجمن ریاضی بودند و از این حیث ركورد دار هستند.
واعظ پور با بیان این كه دكتر تومانیان در حوزه مسئولیت اجتماعی نمونه هستند، اضافه كرد: یكی از نمونه های احساس مسئولیت ایشان مشاركت در طرح اصلاح كنكور است. به همراه دكتر تومانیان طرحی برای اصلاح كنكور تهیه كردیم و به شورایعالی انقلاب فرهنگی عرضه دادیم و ان شاءالله به كمیسیون آموزش مجلس هم تقدیم میكنیم.
در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت رئیس شاخه ریاضیات فرهنگستان علوم، دكتر زارع نهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تشكر از موسسه ترجمه و تحقیق هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه برای برگزاری این مراسم اظهار داشت: مگردیچ تومانیان دوره های ابتدایی، متوسطه و دبیرستان را در مدرسه ارامنه جلفای اصفهان گذراند و بعد از فارغ التحصیلی به مدت یك سال در آن دبیرستان تحصیل كرد. وی در سال ۱۳۴۳ كه نخستین كنكور سراسری برگزار گردید در رشته ی ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. دكتر تومانیان از شاگردان پروفسور فاطمی، هشترودی، اكبرزاده و... بود.
این استاد ریاضی با بیان این كه تومانیان در سال ۱۳۴۷ با كسب رتبه دوم از مقطع كارشناسی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد اظهار داشت: مگردیچ تومانیان بعنوان مربی و در طرح سربازی در دانشگاه تبریز به تدریس پرداخت و همزمان هم در مقطع كارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل كرد. وی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه تبریز برای تحصیل در مقطع دكتری به دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان رفت. تومانیان در سال ۱۹۷۵ دكترای خویش را در هندسه دریافت كرد.
زارع نهندی در ادامه به بیان فعالیتهای دكتر تومانیان در ایران پرداخت و اضافه كرد: ایشان بعد از بازگشت به ایران استادیار دانشگاه تبریز شد و دوره دكترا و كارشناسی ارشد هندسه را در این دانشگاه پایه گذاری كرد. تومانیان ۱۰ كتاب درسی در حوزه ریاضیات نگاشته است. ایشان با مركز بین المللی عبدالسلام در ایتالیا هم همكاری داشته اند.
در ادامه، دكتر هادی زارع، دانشیار دانشگاه تهران و از شاگردان سابق مگردیچ تومانیان درباره وی اظهار داشت: در زمانی كه من دانشجوی لیسانس بودم آرزو می كردم كه شاگرد دكتر تومانیان باشم. از سال ۸۱ تا ۸۳ در دانشگاه تبریز افتخار شاگردی ایشان را داشتم.
وی ادامه داد: بعنوان یك شاگرد از ایشان ریاضیات زیادی آموختم اما همیشه شاه بیت سخنان من درباره وی منش خوب ایشان است.
زارع افزود: از آنجایی كه ایشان در سال ۱۹۷۵ از دانشگاه ساوتهمپتون فارغ التحصیل شدند و تورم آكادمیك هم وجود نداشت، می توانستند در بهترین دانشگاه های جهان تدریس كنند، اما در دوران انقلاب فرهنگی و دوره ی جنگ كشور را ترك نكردند و عمر خویش را وقف آموزش ریاضی در ایران كردند. ایشان بی پروا به دفاع از حقوق فارغ التحصیلان می پردازند و با آن چه آینده علمی كشور را تهدید می كند مقابله می كنند.
در بخش دیگری از این مراسم، ژیرایر خسرویان، عضو سابق شورای خلیفه گری ارامنه تبریز با ابراز شادمانی از فراهم شدن فرصتی برای بیان صفات دكتر تومانیان اظهار داشت: دكتر تومانیان در سال ۴۸ وارد تبریز شدند و همان سال های اول و بعد از شناخت مدرسه ارامنه به آموزش ریاضی كمك كردند پس از مدتی از سوی جامعه ارامنه شناخته شدند و به مشكلات ارامنه رسیدگی می كردند.
وی ادامه داد: دكتر تومانیان در تنظیم مقررات احوال شخصیه ارامنه و تصویب آن توسط پیشوای مذهبی در بیروت مشاركت فعالانه داشتند. پس از انقلاب به علت عدم ثبت نام دانش آموزان غیرارمنی و جداسازی دختران و پسران تعداد دانش آموزان ارمنی كاهش یافت و مدارس در شرف تعطیلی قرار گرفتند با پیگیری های ایشان امكان تداوم فعالیت این مدارس فراهم گردید.
در ادامه دكتر مگردیچ تومانیان با تشكر از دست اندركاران برگزاری این مراسم، حضار و اعضای گروه كر كه در بخشی از مراسم چندین سرود اجرا كردند اظهار داشت: ما دانشمندان ایرانی ارمنی زیادی داریم. اولین بانوی فیزیكدان ایرانی، نویسنده نخستین كتاب ریاضی جدید به زبان فارسی و پدر رباتیك ایران همگی از دانشمندان ارمنی ایرانی هستند.
وی سپس به بیان بخش دیگری از خدمات ارامنه ایرانی و خارجی به علم پرداخت.
در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت دكتر مگردیچ تومانیان كه با همكاری موسسه تحقیق و ترجمه هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه تهران برگزار شد، كارن خانلری، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیار مفتخرم كه در این نشست باشكوه حضور دارم. سخنرانان مراسم درباره وجوه مختلف این انسان بزرگوار به خوبی صحبت كردند. فكر می كنم روح تمام این دانشمندان ارمنی ایرانی كه دكتر تومانیان از آنها یاد كردند، در این جا حضور دارد. ارامنه در هر عرصه ای شامل علمی، صنعتی و ورزشی و حتی در صحنه جنگ مجاهدت های زیادی برای این كشور كردند.




1398/11/04
16:20:05
5.0 / 5
3876
تگهای خبر: ثبت نام , خدمات , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل