ساخت دستگاهی برای تولید آب با الهام از نوعی سوسك

ساخت دستگاهی برای تولید آب با الهام از نوعی سوسك

دانلود فایل: تعدادی از محققان آزمایشگاه نانو مهندسی سطح دانشگاه تهران با الهام از بدن نوعی سوسك در صحرای نامیب آفریقا دستگاهی برای تولید آب از رطوبت طراحی كردند كه بتازگی سرمایه گذاری از كشور چین متقاضی خرید این محصول است و بگفته آنها خط تولید این دستگاه در چین راه اندازی می شود.


علیرضا علی محمدی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا با اشاره به طراحی دو دستگاه تولید آب از رطوبت هوا، اظهار داشت: یکی از دستگاه های ساخته شده برای تولید آب در رطوبت های نسبی بالاتر از ۷۰ طراحی و ساخته شده و مناسب برای مناطق شرجی چون شهرهای شمالی و جنوبی کشور است.
وی با اعلان اینکه این دستگاه همین طور در نیروگاه ها نیز کاربرد دارد، اظهار نمود: نیروگاه هایی که از آب بعنوان سرمایش استفاده می نمایند، بخش زیادی از آب در چارچوب بخار از بین می روند و اگر این دستگاه در جلوی مسیر خروجی بخار آب قرار گیرد می تواند تا ۵۰ درصد آب را به چرخه باز گرداند.
بگفته این محقق، کاربرد این دستگاه در نیروگاه ها سبب صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد.
علیمحمدی درباب مکانیزم عملکردی این دستگاه با اعلان اینکه در طراحی این دستگاه از بدن سوسکی در صحرای "نامیب" آفریقا الهام گرفته شده است، توضیح داد: بدن این سوسک به شکلی است که قسمتی از سطح پوست این موجود آب گریز و بخش دیگر آن آب دوست است که در بخش آب دوستی، آب را جذب می کند و این دستگاه بر طبق این مکانیزم طراحی شده است.
وی با اعلان اینکه این دستگاه در کشور نتوانست جذب سرمایه گذار داخلی داشته باشد، اظهار داشت: ولی سرمایه گذاری از کشور چین متقاضی خرید این دستگاه است که با امضای قراردادی مقرر است خط تولید آن در این کشور راه اندازی شود.
این محقق آزمایشگاه نانو مهندسی سطح دانشگاه تهران با اعلان اینکه دستگاه دیگری برای تولید آب از رطوبت در مناطقی با رطوبت های نسبی پایین تر بیش از ۱۰ درصد مانند بیابان ها ساخته شده است، تصریح کرد: این دستگاه به شکلی طراحی شده که قادر می باشد در مناطق بیابانی در شبانه روز در بیابان ۱۲ لیتر آب تولید نماید.
وی با اعلان اینکه این دستگاه نسبت به نمونه های خارجی مزیت های زیادی دارد، اشاره کرد: نمونه های خارجی قابل استفاده در رطوبت های نسبی بالای ۵۰ درصد است ضمن آنکه در شبانه روز چهار لیتر آب تولید می کند ولی این دستگاه در بیابان قادر به تولید ۱۲ لیتر آب است.
بگفته وی این دستگاه در مناطقی با رطوبت های بالاتر مانند شهر تهران با رطوبت ۳۰ درصدی با ۳۰۰ وات نیرو می تواند ۲۴ لیتر آب از رطوبت هوا تولید نماید.
علی محمدی با اعلان اینکه این دستگاه برای کار کردن نیاز به صورتی نانو پودر دارد که از خارج وارد می شود، افزود: قیمت هر کیلو این پودر ۱۲ هزار دلار است بدین جهت استفاده از این نانو پودر در این دستگاه مقرون به صرفه نبود بدین جهت سانتریفیوژی برای تولید این پودر تولید کردیم.
محقق این طرح افزود: این سانتریفیوژ، نانو موادی به قطر بیشتر از ۷۰ نانومتر را تولید می کند.




منبع:

1399/04/16
17:55:55
5.0 / 5
2515
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , طراحی , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل