رئیس دانشگاه تهران:

باورهای غلط به ویژه در زمینه علوم پایه و بنیادی می تواند برای كشور و جهان لطمه زا باشد

باورهای غلط به ویژه در زمینه علوم پایه و بنیادی می تواند برای كشور و جهان لطمه زا باشد

به گزارش دانلود فایل رئیس دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در كشور اظهار داشت: بنظر می رسد باوجود اهمیت وجایگاه پژوهش های كاربردی و كارهای شركت های دانش بنیان این موارد مورد توجه و پشتیبانی در لایحه قرار نگرفت.


به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم رسمی شروع سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و آموزش پزشکی که امروز با حضور مسئولان دانشگاهی در تالارعلامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اشاره کرد: شروع سال تحصیلی امسال می توانست فرصت مناسبی برای مرور عملکرد ۸ سال قبل آموزش عالی و نگاهی به آینده آن باشد ولی شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تاثیر قرار داده جایگزین ارزیابی آموزش شده و تا حد زیادی عملکرد، توانمندی ها و مسئولیت پذیری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.
ایشان سپس اشاره کرد: پس از چین ایران جزو نخستین کشورهای بود که با پدیده شیوع ویروس کرونا مواجه گردید عدم دسترسی به اطلاعاتی که در چین می گذشت موجب شد که ایران خود بدون داشتن تجربه با این بیماری واگیر دار و به استناد دانش و توانمندی خود مدیریت کند.
وی اشاره کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات موجب شد تا در پس هیاهوها، رقابت ها و مصرف زدگی مردم دنیا به خود آمده و آن چه انجام داده و می دهند مرور کرده و با نگاهی منطقی تر به آینده بشر و زمین فکر کنند.
بگفته رئیس دانشگاه تهران، شیوع ویروس کرونا یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار نموده و به اصطلاح بعضی از انگاره ها و باورهای غلط علم خصوصاً علوم پایه و بنیادی تا چه میزان می تواند برای کشور و جهان لطمه زا باشد از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاری های کشور و دانشگاه ها و البته کم کاری در علوم پایه و بنیادین مشخص گردد و نشان میدهد که فقط به نتیجه فوری ملموس و کاربردی در حوزه علم و دانش بسنده کرد.
نیلی عدم توجه کافی به علوم پایه و بنیادین را یکی از نگرانی های جامعه علمی کشور توصیف کرد و اظهار نمود: این علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سیاست گذاران است در واقع برای عدم توجه و استقبال جوانان دلیلهای مختلفی می توان ذکر کرد ولی اساسا جایگاه ومنزلت و آینده شغلی می تواند از دلیلهای عدم گرایش به این علوم باشد برای مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاری در گروه ریاضی حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در صورتیکه در گروه علوم تجربی ۵۹۴ هزار و علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
وی اشاره کرد: بااینکه افزایش شرکت کنندگان در علوم انسانی باتوجه به نقش و جایگاه آن خبر خوبی است ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه علوم ریاضی و فیزیک باتوجه به اهمیت علوم پایه و بنیادین و نیاز مبرم کشور به تولید زیر ساخت ها می تواند نگران کننده باشد.
دکتر نیلی یکی از امکان های شغلی دانشجویان علوم پایه آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: حالا که تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است ضمن تشکر از این دانشگاه که از ظرفیت سایر دانشگاه ها برای تامین نیاز خود به خوبی بهره برد امید است که تمهیدات بیشتری مانند بورسیه نمودن سایر دانشجویان در رشته های مورد نیاز امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه و آموزش وپرورش بیش از گذشته فراهم گردد که هم به نفع آموزش و پرورش و هم توسعه علوم پایه خواهد بود که از دیگر عوامل افزایش بودجه پژوهش در زمینه علوم پایه و بنیادی است که نیاز است به توجهات بیشتر از طرف دانشگاه های مسئول دارد.
رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد: دانشگاه ها در طول این مدت کوتاه به خوبی نشان دادند که از توانمندی های بسیار بارز و غنی برخوردار می باشند و دانش آموختگان آنها در حوزه های مختلف همچون در چارچوب شرکت های دانش بنیان خدمات بیسار مفیدی در مقابله با ویروس کرونا ارائه نمودند. که شاید یکی از بارزترین عملکرد دانشگاه ها ارائه دروس به روش مجازی بود.
بگفته وی، دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم پس از تعطیلی آموزش حضوری برنامه های آموزشی خودرا به شیوه مجازی و با پوشش ۷۰ درصدی آغاز نموده و آنرا به سرعت و به کیفیت قابل قبول رسانده و خوشبختانه تا به امروز کلیه کارهای آموزشی و پژوهشی با کیفیت قابل قبول ادامه دارد.
وی اشاره کرد: اقدام باارزش دولت در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت تا اختتام خرداد ماه تحمل شرایط را برای دانشجویان راحت کرد در ترم جاری که آموزش ها همچنان به صورت مجازی است تقاضای دانشگاه ها خصوصاً دانشجویان و خانواده های آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان جهت استفاده از سامانه های آموزشی دانشگاه ها است.
وی تاکیدکرد: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان باتوجه به حجم برنامه های آموزشی بار سنگین مالی به دوش آنها خصوصاً دانشجویان کم بضاعت می گذارد که می تواند سبب اختلال در یادگیری دانشجویان شود. نگرانی مشترک همه کشورهای جهان در امر آموزش الکترونیکی را ایجاد خواهدنمود.
نیلی اشاره کرد: دانشگاه و سایر حوزه ها هم اهتمام در انجام مسئولیت های اجتماعی و امر پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با شیوع ویروس و تاب آوری اجتماعی داشتند در کنار بررسی ومطالعات برای تحلیل و ارائه چاره مناسب در مسائل اقتصادی، اجتماعی، روان شناختی... دانشگاه های تهران وعلوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و با پیتشبانی ستاد امام صندوق نواوری وشکوفایی ریاست جمهوری ۷ کارگروه علمی و تخصصی تشکیل دادند و به دستاوردهای نوآورانه گاهی بی نظیری در سطح ملی، بین المللی مانند تشخیص بی درنگ ویروس کرونا با کارآزمایی ۹۷ درصد رسیدند.
نیلی خواهان تشکیل یک کمیته ملی پژوهش و فناوری در حوزه مقابله با ویروس کرونا برای ایجاد شبکه ملی متشکل از همه امکانات تخصصی، علمی و فناوری کشور در سایر امکانات پشیتبانی درمانی و مالی شد و اظهار داشت: در این شرایط میتوان دستاوردهای عظیم تری برای کشور در حوزه مقابله با کرونا کسب نمود در واقع تشکیل این کمیته مدتها پیش توسط دانشگاه تهران پیشنهاد ولی مورد توجه قرار نگرفت.
او در آخر به موضوع پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات هایمستقیم اشاره کردو اظهار داشت: موارد پیشنهادی از طرف وزیر علوم ارائه شده به نظر میرسد باوجود اهمیت و جایگاه پژوهشهای کاربردی و کارهای شرکتهای دانش بنیان در لایحه پیشنهادی این مورد مورد توجه و پشتیبانی قرار نگرفت و نسبت به گذشته عقب گرد هم داشتنه است بدین سبب ضمن تاکید بر اهمیت قانون اصلاح مالیات ها تقاضای دانشگاه ها توجه کافی به پیشنهادات دکتر غلامی وزیر علوم اعمال آنها در لایحه است.




منبع:

1399/06/23
13:28:11
5.0 / 5
1214
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
IT File دانلود فایل
itfile.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دانلود فایل محفوظ است

دانلود فایل

دانلود و اشتراک گذاری فایل