رییس انجمن ترویج علم تاكید كرد
رفع چالش های امروز دنیا جز با علم قابل حل نیست
رئیس انجمن ترویج علم ضمن اشاره به درگیری انجمن های علمی در حوزه هایی چون تأمین مکان و تأمین اعتبارات، اظهار داشت: در حالیکه انجمن های علمی در توسعه و نفوذ علم در لایه های مختلف کشور نقش دارند، شاهدیم که ده ها انجمن از ساختمان اسکانشان رانده شدند.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا دکتر اکرم قدیمی امروز در مراسم افتتاحیه رویداد ترویج علم که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلان اینکه دهمین سالی است که هفته ترویج علم را گرامی می داریم، اضافه کرد: در ابتدای سخنم، درگذشت بانوی بزرگ محیط زیست ایران، "مه لقا ملاح" را تسلیت عرض می کنم و بر روح بلند این بانوی فرزانه که طی عمر با برکت شان برای حفظ محیط زیست ایران تلاش کرد، درود می فرستیم. به سبب تقارن درگذشت این بانوی بزرگ با آغاز رویداد ترویج علم در ایران و به پاس حضور این بانوی فرهیخته در کتابخانه مؤسسه روانشناسی دانشگاه تهران، امروز به نام این بانوی بزرگ هم در محوطه دانشکده روانشناسی درختی کاشته می شود.
وی "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه"، را رویدادی جهانی دانست که از سال ۲۰۰۱ توسط یونسکو اعلام شده است و اظهار نمود: امسال(۲۰۲۱) بیستمین سالگرد روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است و مبحث سال جاری این روز جهانی" آگاهی بخشیدن به جوامع درباره تغییرات اقلیمی و آب و هوایی" است.
قدیمی ثبت این روز جهانی در تقویم رسمی کشور را از اقدامات این انجمن عنوان نمود و تصریح کرد: این روز فرصتی است تا ضمن یادآور شدن اهمیت علم و فناوری، اجبار همسویی علم با صلح و توسعه هم گوشزد شود.
وی دنیای امروز را دنیایی پر از بیم ها و امیدها، پر از نقمت ها و نعمت ها، پر از صدمه و آشتی دانست و اشاره کرد: دنیای امروز ما دنیای تضادها است. دنیایی که در لحظه ای، بیم مرگ هزاران هزار انسان به خاطر بیماری کووید -۱۹، آدمی را در موجی از اندوه می کشاند و در لحظه ای بعد شادمانی یافتن واکسن آن و درمانش، امیدی غیر قابل وصف در روح آدمی می دمد و بی گمان انسان امروزی با چالش هایی روبرو است که برخی به بدترین چالش های بشریت تبدیل گشته است.
رئیس انجمن ترویج علم، گرم شدن زمین، آلودگی آب و هوا، ناامنی غذایی، بیابان زایی، جنگل زدایی، تعداد عجیب پناهندگان و بیماریهای نوظهور را بیان کننده نبردی دانست که انسان وارد آن شده است و تنها و تنها علم است که می تواند پیروز این صحنه نبرد را مشخص نماید.
قدیمی با تاکید بر این که در نگرش عمیق ارتباط سه جانبه علم- صلح و توسعه، نقطه ثقل بر مدیریت علمی سازنده و ایجاد هماهنگی در شکل گیری هدفمند ارتباط این سه مولفه قرار دارد، افزود: جوامعی که از روش های علمی برای دستیابی به صلح و توسعه بهره می گیرند، می توانند از چشم اندازی مشترک در نگرش به دنیا و آینده برخوردار شوند؛ چون که امروزه علم بیش از پیش با زندگی مردم عجین شده است.
وی نمادی ترین نمونه این امر را واکسن کرونا دانست که باعث پیوند عملی علم با رفاه و بهزیستی شده است و اضافه کرد: در حقیقت با بیماری نوظهور کووید ۱۹ مردم بیش از پیش نقش واقعی علم در بهبود و کیفیت زندگی شان را درک کردند.
وی طرح این سوال که انجمن های علمی و ترویج علم در ایران از چه جایگاهی برخوردارند؟ اظهار نمود: موضوعی که پاسخ به آن از نظر اینجانب که سال ها در انجمن ها فعالیت نموده ام، بسیار دشوار است. پیش از پاسخ لازم است بگویم انجمن های علمی در همه دنیا نقش مرجعیت علمی دارند، اما در ایران انجمن های علمی در عمل از جایگاه شایسته و بایسته خود برخوردار نیستند.
رئیس انجمن ترویج علم با تاکید بر این که انجمن های علمی برای بالندگی و شکوفایی علم در کشور نیازمند حمایت دولت هستند، اظهار داشت: متاسفانه اغلب انجمن های علمی در کشور به جز تعداد اندکی به دنبال رفع احتیاجات اولیه مانند مکان، تأمین هزینه های اولیه، مشکلات ثبت شرکت ها، بیمه و مالیات هستند. با این وجود، با قاطعیت می گویم با وجود همه این مشکلات، کارایی و کارکرد انجمن های علمی در اغلب مواقع از تعدادی از سازمان های عریض و طویل دولتی بیشتر است، اما متاسفانه بی توجهی به جایگاه انجمن های علمی خصوصاً در اواخر دولت قبل به اوج رسید، بطوریکه به گونه ای توهین آمیز، ده ها انجمن علمی را از ساختمانی کهنه راندند.
وی با اشاره به جایگاه ترویج علم در ایران تصریح کرد: در جهان از دهه ۱۹۸۰، دولت های کشورهای توسعه یافته، به نحو تمام عیار در عرصه ترویج علم گام نهادند. از این زمان است که پدیده «ترویج علم» بصورت واقعیت اجتماعی بسیار تأثیرگذار، صورت بیرونی یافت. این نکته به این معنا نیست که قبل از این زمان، فعالیتی در زمینه ترویج علم در حیطه عمومی صورت نمی گرفت؛ بر عکس، شواهد حاکی از آنست که از زمان رشد علوم جدید، از جانب افراد یا برخی نهادها، کوشش های پراکنده ای در این حوزه انجام می گرفت. اما با ورود دولت ها به این عرصه، ترویج علم بعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه کشورها شناخته شد.
قدیمی نخستین جرقه های شکل گیری اندیشه جدی در مورد ترویج علم در ایران را مربوط به سال ۱۳۷۸ دانست که در آن ایده تأسیس انجمن ترویج علم ایران عنوان شد و افزود: این اقدام نخستین فعالیت رسمی در ایران برای همگانی سازی علم یا ترویج علم شمرده می شود. تأسیس انجمن ترویج علم، بطور نمادین نخستین گام رسمی در ترویج علم در ایران شمرده می شود.
وی روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در ایران را یادآور فرصت هایی ذکر کرد که هر ساله بی توجه به آنها از این رهگذر می گذریم و اضافه کرد: فرصت هایی که می توان با بهره بردن از آنها و با ایجاد پیوند میان علم و جامعه، شرایط بهتری برای هموطنانمان در دستیابی به موهبت های برخورداری از توسعه فراهم نماییم. نبود نهاد متولی رسمی برای این امر، عدم اختصاص بودجه لازم و کافی، موازی کاری، نبود نیروی متخصص و سوء مدیریت چندین مورد از ده ها کاستی و چالشی هستند که جامعه علمی ایران در زمینه ارتباط علم با جامعه برای حصول به توسعه علمی با آن مواجه می باشد.
وی اظهار داشت: اهتمام انجمن ترویج علم ایران با بزرگداشت این رویداد در این سال ها، یادآوری مکرر و مکرر اهمیت این مساله برای آینده کشور است، چونکه نمی توان بدون نگرش علمی به چالش هایی فائق آمد که تنها چاره شان علم است و بس. ملموس کردن علم برای همگان یک حق است و احترام گذاشتن به علم یک فرهنگ است. بدین جهت تمامی نهادها، موسسات آموزشی و پژوهشی باید در دو جبهه فعالیت کنند، محقق کردن دستیابی همگان به این حق و نهادینه کردن این فرهنگ.
قدیمی با اشاره به درگذشت اساتید بر اثر کرونا اظهار داشت: امروز بمنظور پاسداشت سه استاد فقید دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران؛ دکتر جواد اژه ای،
دکتر محمدرضا شرفی و ثریا قزل ایاغ در محوطه دانشکده به نام این استادان فرزانه درخت کاشته خواهد شد.
بگفته وی "دکتر جواد اژه ای" مردی خالص و خوشرو از جنس ایمان و اخلاص بود که معلمی و روحانیت به خوبی در وجود ایشان تلفیق شده بود. "دکتر محمدرضا شرفی"، استادی بسیار شریف و اهل علم و تقوا بود که همیشه در طول دوران خدمت خود اخلاق و انسانیت را بر هر چیزی مقدم دانستند و "ثریا قزل ایاغ" که همیشه خالصانه و متواضعانه برای تجلی حقیقت علم گام برداشتند و تجلی بخش مفهوم دانش مداری و اخلاق محوری بودند.
رئیس انجمن ترویج علم برنامه های این رویداد را تا ۱۸ آذر ماه سال جاری دانست و اظهار داشت: پیشنهاد می نماییم در روز درختکاری بمنظور گرامیداشت یاد و خاطره همه عزیزانی که در اثر کووید ۱۹ جان به جان آفرین تسلیم کردند، به نام شان در مکانی مشخص درخت کاشته شود. امیدوار هستم با همکاری و همیاری هم بتوانیم از ۱۹ آبان تا ۱۸ آذرماه، توجه عموم مردم، سیاستگذاران و برنامه ریزان را به اهمیت انجمن های علمی و نقش بی بدیل انجمن های علمی در ترویج علم جلب نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب