مدیر برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین آلات پیشرفته ساخت داخل اعلام كرد
تراز منفی ایران در صنعت ماشین سازی، تمام تجهیزات فرش بافی ایران وارداتی است
به گزارش دانلود فایل مدیر برنامه پشتیبانی از توسعه بازار ماشین آلات پیشرفته ساخت داخل با تاكید بر اینكه ایران ۴۰ برابر صادرات، واردات در حوزه ماشین سازی دارد و این عدد به مفهوم دارا بودن بالاترین تراز منفی در ˮصنعت ماشین سازیˮ است، اظهار داشت: صنعت ماشین سازی یك صنعت راهبردی فراموش شده در كشور است، بگونه ای كه قوانین وضع شده در این زمینه از سال ۱۳۰۵ یا خنثی بوده اند و یا تهدیدكننده صنعت هستند.
به گزارش دانلود فایل به نقل از ایسنا، دكتر رضا اسدی فرد در نشست "ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعت" كه در محل صندوق نوآوری و شكوفایی برگزار شد، با اشاره به مطالعات ۳ ساله در پژوهشكده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، اضافه كرد: هم اكنون صنعت كشور گرفتار آفت مونتاژكاری است و این امر باعث عدم ارتباط صنعت و دانشگاه شده است.
وی با تاكید بر اینكه ما هنوز به نوآوری نرسیده ایم و صنعت در حد مونتاژكاری و خرید ماشین آلات باقی مانده است، اظهار نمود: در یك بازه زمانی ۱۰ ساله رویكرد صنعت كشور از مونتاژكاری به نوآوری معطوف شد و اساسا در این رویكرد، ماشین سازی تكمیل كننده این برنامه خواهد بود.
اسدی فرد با اشاره به اینكه اگر می خواهیم فناوری به صنعت نفوذ كند، باید بدانیم كه صنعت، زبان ماشین را می فهمد؛ چون كه واردات ماشین آلات به مفهوم واردات فناوری است.
مدیر برنامه پشتیبانی از توسعه بازار ماشین آلات پیشرفته ساخت داخل، صنعت ماشین سازی را یك صنعت پرچمدار و نشان دهنده میزان صنعتی شدن است، تصریح كرد: اگر كشورهای كره و آلمان در رده كشورهای صنعتی قرار گرفته اند، به علت تولید ماشین آلات پیشرفته است، خصوصیت صنعت ماشین سازی این است كه حتی اگر دارای فناوری های پایین و متوسط باشد، ولی به همراه خود دانش می آورد، چون در داخل ماژول های آن تكنولوژی آورده به كار رفته است.
وی با اشاره به وضعیت صادرت و واردات كشورها، خاطرنشان كرد: كشور آلمان ۱۱.۵ درصد صادرات ماشین آلات دارد و این میزان برای كشور كره جنوبی ۳.۱ درصد (۵۷ میلیارد دلار در سال) می شود.
به قول وی، كشور هند ۰.۷ درصد صادرات و ۱.۶ درصد واردات دارد؛ به این مفهوم كه تیمی صادرات، واردات دارد.
اسدی فرد با اشاره به اینكه در تركیه ۰.۶۶ درصد صادرات ماشین آلات و ۱.۱ درصد واردات دارد؛ به وضعیت ایران در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: در ایران ۰.۰۱ درصد صادرات ماشین آلات و ۰.۴۶ درصد واردات دارد؛ به این مفهوم كه با ۴۰ برابر صادرات، واردات ماشین آلات، دارای بالاترین تراز منفی در بخش ماشین سازی هستیم.
مدیر برنامه پشتیبانی از توسعه بازار ماشین آلات پیشرفته ساخت داخل با تاكید بر اینكه در این مطالعات وضعیت صنعت ماشین سازی ۳ كشور هند، آلمان و كره جنوبی را مورد بررسی قرار دادیم، افزود: نتایج این تحقیق نشان داد كه توسعه ماشین سازی بدون برنامه ملی امكان پذیر نیست. اگر هند به صادرات ۱۱ میلیارد دلاری در صادرات نرم افزار رسیده است، به علت تمركز ۱۰ ساله در این حوزه می باشد.
اسدی فرد با تاكید بر اینكه برای رشد هر صنعت باید حتی بانك ها و صندوق تخصصی آن وجود داشته باشد، اظهار نمود: هیچ كشوری نمی تواند در همه حوزه ها وارد شود و كشورها در توسعه فناوری ها در كوشش برای تكمیل زنجیره فناوری ها هستند.
وی با تاكید بر لزوم توجه به بازارهای بین المللی، تصریح كرد: اغلب صنعت كشور مهارت محور هستند. شاید ۲۰ سال قبل مهارت برای تولید محصولات كافی بود، ولی امروزه با توسعه فناوری صورت گرفته تنها داشتن مهارت قابل پذیرش نمی باشد.
ایشان در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به استانداردها در صادرات محصولات، اظهار نمود: صادرات محصولات به بازارهای بین الملل یعنی صادرات برند ملی. بر این اساس سایر كشورها برای این منظور نهادهای غیر دولتی را فعال كردند و نقش به آنها داده شد؛ اقدامی كه ما در آن ضعف داریم.
مدیر برنامه پشتیبانی از توسعه بازار ماشین آلات پیشرفته، نیروهای متخصص و ماهر در طراحی و توسعه و بخش های تحقیق و توسعه را از دیگر زمینه های موفقیت در توسعه صنعت ماشین سازی ذكر كرد و اضافه كرد: آنچه كه نظام فنی و حرفه ای عرضه می دهد، به درد صنعت ماشین سازی ما نمی خورد. سایر كشورها مبادرت به راه اندازی مناطق ویژه كردند تا برای توسعه فناوری ها، زیر ساخت هایی را ایجاد كند.
اسدی فرد با تاكید بر اینكه ایران بالاترین تراز منفی در صنعت ماشین سازی را دارد، اظهار نمود: هم اكنون ۳۰۰ كارخانه فرش بافی در كشور داریم كه همه ماشین آلات مورد استفاده در آن وارداتی است و در حوزه پتروشیمی ۸ میلیون تن واردات فرآورده های پتروشیمی داریم و این در شرایطی است كه می توانیم به راحتی فرآورده های پتروشیمی را در داخل كشور تولید نماییم.
به قول وی، ایران پلیمرهای مورد استفاده در سپر خودرو را از كشور كره جنوبی وارد می كند؛ چونكه پلیمرهای وارداتی رنگ پذیری بهتری دارند.
عضو هیأت علمی پژوهشكده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، نمونه موفق در حوزه ماشین آلات را صنعت شیرآلات و یراق آلات دانست كه یكی از شركت های دانش بنیان مبادرت به ساخت دستگاه های پوشش دهی ضد خش و خوردگی كرده و بعد از دو سال توانسته است دستگاه های خویش را با عرضه به ۳۸ شركت بزرگ فعال در این عرصه، تجاری سازی كند.
وی كسب رتبه سوم ایران در تربیت مهندس در دنیا را از مزیت های كشور در توسعه صنعتی دانست و اضافه كرد: هم اكنون از ۴ هزار و ۴۰۰ شركت دانش بنیان ایجاد شده، تعداد هزار شركت در حوزه تجهیزات فعال می باشند كه این امر هم مزیت دیگر در این عرصه به حساب می آید و این در شرایطی است كه صنعت ماشین سازی یك صنعت راهبردی فراموش شده در كشور است؛ بگونه ای كه بررسی قوانین صنعت از سال ۱۳۰۵ نشان داده است كه قوانین وضع شده یا خنثی و یا تهدید كننده صنعت هستند؛ ضمن آنكه هیچ نهاد تخصصی در این عرصه نداریم و نهادهای غیر دولتی فعال هم توانایی لازم برای پشتیبانی از بخش های صنعتی را ندارند.
اسدی فرد، ایجاد اتاق فكر با حمایت مركز تحول فناوری ریاست جمهوری را همچون اقدامات حمایتی در این زمینه دانست و تصریح كرد: علاوه بر آن با حمایت انجمن های علمی كمیته ای متشكل از ۶ انجمن فعال در حوزه ماشین آلات راه اندازی كردیم، همینطور با مذاكراتی كه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، متقاعد شدند كه تیم ویژه ای را برای توسعه صنعت ماشین سازی ایجاد كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب